Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 







Vem är egentligen kristen och vem är det inte? Och vem avgör det? Är det inte bara något som Gud kan svara på?

Pröva dig själv
Det är inte bara Gud som kan avgöra om någon är kristen. Det står i Bibeln att vi ska pröva oss själva för att få svar på frågan. När vi tar emot Jesus som vår personlige Frälsare så får vi den helige Ande som ger visshet om att vi är Guds barn.

Pröva er själva om ni lever i tron, pröva er själva! Eller vet ni inte med er att Jesus Kristus är i er? Gör ni inte det, består ni inte provet.
2 Korinthierbrevet 13:5

Jesus dog för våra synder och Han har ställt i ordning hela vår frälsning. Det är inte människors verk, utan ett Guds verk.

Överlåtelse och frälsning
Man ska vara allvarlig i sin tro och öppna sig för Jesus och överlåta sig åt Honom helhjärtat och ta emot syndernas förlåtelse. Då blir man frälst av nåd, genom tro på Jesus Kristus. Erbjudandet om frälsning gäller alla människor. Alla människor har syndat och behöver frälsning. Men Jesus dog för hela världens synd för att vi skulle få gemenskap med Gud och evigt liv.

Men åt alla dem som tog emot honom gav han makt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. De som inte är födda av blod, inte heller av köttslig vilja, inte heller av någon mans vilja, utan av Gud. Johannes 1:12,13

Om du läser vidare på vår webbplats så kommer du nog att förstå att när man blivit kristen så är det något radikalt som skett. Det blir en förvandling inifrån som inte kommer av egen kraft, utan det är Gud som föder oss på nytt när vi tror evangelium. Det största miraklet som finns är frälsningens under.

Läs mer i detta ämne:
»Vad innebär kärlek och förlåtelse i kristendomen?

»Har vissa kristna viss "utstrålning"? Vad "kännetecknar" en kristen?

»Kan man veta om man kommer till himlen? Hur kommer man närmare Gud?

»Vad är gemenskap i Kristus?

»Är församlingen viktig? Vad sa Jesus om det?


Nästa fråga:

Varför utvalde Gud just Paulus som hade förföljt och angripit Herrens folk? Hur kunde det bli så att just han tjänade Gud?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0