Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)


      

Kan jag lämna en vän med dåligt inflytande?

Hej! Jag heter Christian och har nyligen funnit Jesus. 
I mitt liv innan jag fann Jesus hade jag särskilt en vän som jag valt att ta avstånd ifrån pga att han baktalat och ljugit för mig. Jag har förlåtit honom då det är min uppgift som kristen och jag har givit honom min förlåtelse personligen. 
Min fråga är om jag kan lämna honom bakom mig och gå vidare med mitt liv då ett umgänge med honom påminner om mitt tidigare syndiga liv trots att han fortfarande vill hålla kontakten? 
Tacksam för svar. Mvh Christian.

Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit. 2 Kor. 5:1

Herren renar våra hjärtan när vi kommer till tro och Han har just börjat forma dig för himlen. Du skriver att när du umgås med din gamla vän påminns du om ditt tidigare syndiga liv. Det låter som att du redan har svaret på din fråga inom dig.

Syssla inte med sådant som bryter ned tron.

Du behöver av hela ditt hjärta gå in för att följa Jesus i tro så att din tro växer. Förlåt vännen, förklara för vännen att du tagit ställning för Jesus och att du nu blivit en ny människa. Att man förlåter en person är inte samma sak som att man måste umgås med denne.

När din vän märker att du lever helt för Jesus så kommer han antingen att omvända sig och börja tro. Eller, om han inte börjar tro, så blir han nog inte så intresserad av att vara med dig eftersom han märker att ni numera har så olika inriktning i era liv.

Läs mer: »Hur lever man som kristen?

Tänk på Jesus Kristus, som är uppstånden från de döda …2 Timotheosbrevet 2:8

Tänk på det som är där ovan, inte på det som är på jorden. Kolosserbrevet 3:2

Jesus: Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt om er att ni skall gå ut och bära frukt, sådan frukt som består, för att Fadern må ge er vad ni än ber honom om i mitt namn. Johannes 15:16

Jesus: Ingen som ser sig om sedan han har satt handen till plogen passar för Guds rike." Lukas 9:62

Låt er inte föras vilse. Dåligt sällskap fördärvar goda seder. 1 Kor 15:33

Hälsningar Brobyggarna och pastor Luis Blas, Icthus församling.

Är läran så viktig? Är inte det viktigaste att vi tror på samma Gud?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0