Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)




Jag tycker det är jobbigt i de församlingar jag går till - är det normalt?

Hej, jag har kommit till tro för ett tag sedan. Jag har gått till en församling men jag känner att jag inte utvecklas där, snarare tvärtom.
De som är där ber och så och talar i tungor och så men de lever bara ut sin tro när de är i kapellet men när de är hemma vill de knappt tala om Jesus. Varför är det så tror du? Jag tycker det är jobbigt.

Sedan har jag varit på möten där pastorn skriker och gormar och så. Jag blir rädd och tycker inte alls det är trevligt. Jag har också varit på ett möte och fick förbön och han som bad tryckte så hårt på min panna annars var det ju bra.

Är jag för kräsen tror du? Jag är rädd att jag ska häda mot den helige Ande för detta.
Ska jag fortsätta att gå till dessa församlingar fast de är ofruktbara och ingen blir frälst i dem?
Måste man tycka om när folk skriker och gormar när de predikar när man är frälst. Är det normalt att tycka det är jobbigt?

Brinnande i anden
Självklart ska man leva ut sin kristna tro i vardagen. Gör man inte det så är det nog ljumheten och världsligheten som tagit överhanden. Herren vill att vi ska vara brinnande i anden.

Var inte tröga när det gäller nit, var brinnande i anden, tjäna Herren. Romarbrevet 12:11

Jesus vill leda dig till en församling
Jesus vill leda dig till en församling där du kan lyssna till Guds Ord och bli uppbyggd i din tro och rotad i Ordet, en församling där du har möjligheten att möta Jesus gång på gång genom den helige Andes kraft så att du får leva i ständig förnyelse.

Högljutt behöver inte vara fel
Man kan inte bedöma det andliga tillståndet i en församling genom att bara gå efter yttre tecken, om det är högljutt eller inte osv.

Har man inte vuxit i tron och har man tidigare inte varit på högljudda möten, kan man tycka det är främmande och jobbigt när någon ropar i kyrkan. Man kanske mest är van vid stillsamma gudstjänster i Svenska Kyrkan t.ex.

Men det kan också vara så ibland att någon ropar i egen kraft och det saknas tro helt och hållet hos den som predikar. Då är det inte konstigt om man inte trivs med det.

Men om den helige Ande är mäktigt verksam på ett möte och man fylls av trons ande så kan man uppleva det som väldigt härligt och trosbyggande när någon tar i och ropar ibland! Det beror ju också lite på vårt temperament och hurudan tro vi har. Är vi lite tröga kanske vi behöver fart och volym ibland för att bli väckta.

Den helige Ande kan verka när det är så tyst att man hör en knappnål falla. Och den helige Ande kan verka när det är livat, spontant och högljutt.

Det är så olika. Det viktiga är att den helige Ande får leda och inspirera så att det inte bara är människors aktivitet på ett möte.

Jesus är likadan idag 
Guds Ord ska vara i centrum och nådebudskapet ska predikas så att tron kan växa hos åhörarna. Det får inte bara vara kunskap utan tro. Är Jesus i centrum, får människor blicken på honom? Blir människor frälsta, andedöpta och helade från sjukdomar? Jesus är likadan idag som när han vandrade på jorden.

Sök Herren
Sök Herren av hela ditt hjärta och be att Jesus leder dig. Sök en församling där den helige Ande verkar och där man bygger allt på Guds Ord. En församling där det finns tro och där man sätter värde på Jesu kärlek. 

Det finns inga perfekta församlingar för det finns inga perfekta människor. Alla misslyckas ibland på ett eller annat sätt. Men det finns församlingar dit man kan gå och varje gång bli rikligt välsignad därför att man där fokuserar på Jesus i tro och ger honom all ära. Vi ber för dig.

Gud välsigne dig!

Hälsningar Brobyggarna och pastor Luis Blas, Icthus församling.


Hur ska jag glömma allt från det gamla livet nu när min pojkvän och jag ska gifta oss?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0