Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)




Jag söker via nätdejting en kristen man att gifta mig med, men vad gäller om mannen är frånskild?

Hej!

Jag är en kristen tjej som nu via nätdejting söker en kristen man att gifta mig med. En del män som sedan tidigare är skilda har kontaktat mig och visat intresse. Nu undrar jag vad som gäller angående detta? 
I vilket fall är det ok att mannen är frånskild sedan tidigare? Hur är det om en man har blivit lämnad av sin tidigare hustru för en annan man? Bibeln säger ju Mark 10:11 "Den som skiljer sig från sin hustru och gifter om sig, är en äktenskapsbrytare och om hon skiljer sig från sin man är hon en äktenskapsbryterska".

Tack på förhand!

Mvh /Sofia


Nätdejting
Du behöver veta om det är en mogen kristen du ska dejta. Fast hur kan du vara säker på att det över huvud taget är en kristen du kommer i kontakt med på dejtingsajten? Nätdejtingbedragare av alla slag finns överallt. Bedrägerier av olika slag bara ökar i samhället. 

Det finns en stor risk att du på Internet kommer i kontakt med män som låtsas vara kristna eller som bara inbillar sig att de är det.

Utförligt om äktenskap och skilsmässa
Vi ska passa på att ta upp lite om äktenskap, skilsmässa och Bibelns lära som har med detta att göra eftersom vi ständigt får många frågor om det. Så det här blir ett lite utförligare svar som riktar sig till flera som har funderingar kring dessa ämnen.

Herren helar trasiga hjärtan
Vad som än har hänt tidigare i livet så måste vi förstå att det alltid är Herrens vilja att läka hjärtesår, skapa frid och upprätta människor.

Herren har makten att hela ett hjärta och ett liv som slagits i spillror. Han möter med människan genom sitt Ord och genom sin helige Ande.

Guds kärlek är enorm och den sträcker sig långt längre än någon av oss kan ana eller förstå. Herren har stor omsorg om varje levande varelse och hans mål är alltid att rädda och bygga upp människan genom sin kärlek. Han vill lägga allting och ting till rätta i våra liv hur galet det än har blivit. Även om saker blivit fel efter frälsningen så söker Gud alltid efter ett sätt att rädda människan.

Han fordrar inte av oss att vi ska bära större bördor än vi klarar av att bära. Hur stort mörkret än är och vilken svårighet det än handlar om, så är Gud god och det finns läkedom att få i Jesu sår. Jesus är våra själars herde och vårdare och han sviker inte när vi misslyckats.

Är vi trolösa – han förblir trofast, ty han kan inte förneka sig själv. 2 Timotheosbrevet 2:13

Ty den rättfärdige kan falla sju gånger och resa sig igen, men de ogudaktiga stupar när olyckan kommer. Ordspråksboken 24:16

Ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det. Johannes 1:5

Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom. Johannes 3:16,17

Orsaken till skilsmässan är viktig
För det första så behöver du försöka ta reda på och fundera över varför mannen du vill dejta har skilt sig. Orsaken till skilsmässan är så klart viktig.

Om någon gått igenom en skilsmässa före frälsningen så spelar det ingen roll vad orsaken var. Det som skett före frälsningen, då vi var okunniga om Gud, räknas inte.

Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger Herren. Om era synder än är blodröda, skall de bli snövita, om de än är röda som scharlakan, skall de bli vita som ull. Jesaja 1:18

Tid att läka
Det är inte bra att dejta någon som helt nyligen skilt sig. Skilsmässor skapar alltid mycket smärta och inre sår hos människor. Herren behöver få tid att läka inre sår innan man går in i en ny relation. Man ska inte heller ha för bråttom efter en skilsmässa att gifta om sig och tro att ett giftermål ska lösa alla problem.

Och oavsett om någon är frånskild eller inte - man ska som kristen inte tro att giftermål löser alla problem. Man ska söka Jesus i första rummet för att bli lycklig. Gå in för att tjäna Herren och sök Guds vilja och plan med ditt liv i första hand.

Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. Matteus 6:32

Bibeln om skilsmässa
Varför det blivit skilsmässa är svårt att veta många gånger. Det finns skäl till skilsmässa som omnämns i Bibeln som gör skilsmässa tillåten. Även om det är så att det i en perfekt värld inte finns några skilsmässor.

Men vi lever inte i en perfekt värld utan vi lever i en värld som är i den ondes våld och därför finns det trasiga människor (1 Johannesbrevet 5:19). 
Många gifter sig också av fel anledningar. Det kan då bli tråkigheter och stora svårigheter som leder till skilsmässa om inte båda två söker Guds hjälp till försoning och upprättelse. 

Man ska gifta sig av kärlek och inget annat och allt måste ske i Herren. Man ska till exempel inte gifta sig för att man tycker synd om någon eller gifta sig bara för att man har liknande intressen.

Många rusar iväg och gifter sig utan att fråga Herren, man ”gör sin egen grej” och då blir inte alltid saker som man tänkt sig, utan det slutar många gånger olyckligt.

Jesus sa att Moses tillät skilsmässa för människornas hårda hjärtans skull (Matteus 19:8).

Om en inte troende vill skiljas från den troende så får man skiljas (1 Korinthierbrevet 7:15). 

Om en har varit otrogen får man skiljas (Matteus 19:9). Men man ska alltid försöka försonas (1 Korinthierbrevet 7:11). Skilsmässa är aldrig första lösningen på problem.

Om en part misslyckats grovt på något sätt måste den andre vara villig att förlåta av hela hjärtat. Man ska be tillsammans till Herren om hjälp med relationen. Man ska ta till sig Bibelns löften tillsammans.

En livslång förbindelse
Äktenskapet ska hållas heligt och man ska med alla medel söka hålla ihop i försoning och kärlek. Äktenskapet är tänkt att vara en livslång förbindelse. Det är endast döden som ska skilja mannen och kvinnan från varandra.

Vi ska inte låta oss påverkas av världens sätt att se på äktenskap, där man många gånger ger rådet åt ena parten att söka sig ut ur äktenskapet om något inte fungerar så bra. Vi har en stor Gud att gå till och han är en Mästare i att hela relationer.

Det behövs undervisning om trohet och familjens betydelse, samt en undervisning som leder till helgelse och en ständigt växande tro. När båda söker Herren av hela hjärtat finns de bästa förutsättningar att få ett bra äktenskap.

Om ett äktenskap håller på att gå sönder kan man behöva hjälp av en utomstående som har fått Guds vishet och kärlek till att förmana, trösta, tillrättavisa och hjälpa till med att laga det som blivit trasigt. Och vi kan alla hjälpa till med våra förböner.

Splittrade äktenskap på grund av den enes rättfärdighet
Ibland blir någon övergiven för att hon/han tagit ställning för Jesus på ett helhjärtat sätt.

Jesus sa att världen hatade honom och han sa att eftersom han tagit oss troende ur världen hatar världen oss (Johannes 15:18-21).

Petrus skrev att inte troende är förvånade och hånar oss när vi inte längre lever som dem (1 Petrusbrevet 4:4). Så ibland kan äktenskap splittras på grund av den enes rättfärdighet.

Man kan inte hålla fast vid den som vill skiljas.

Om någon överger sin partner för en annan, så kan den som blev övergiven inte lastas för det.

Oavsett vad som skett ska vi inte döma utan söka uppmuntra människor i tron så att den som blivit skild kan se framåt och hoppas på Herren.

Den enda synd som inte ges förlåtelse för är hädelse mot den helige Ande.

Allt måste ske i Herren
Om du vill dejta en frånskild man så fråga Gud om det är Hans vilja. Du ska inte dejta någon som inte är en avgjord stabil kristen (2 Korinthierbrevet 6:15). Allt måste ske i Herren står det i 1 Korinthierbrevet 7:39, vilket betyder att den man gifter sig med måste vara kristen.

Det finns lite olika synsätt på det här med att gifta sig med någon som är frånskild och skilsmässor kan ju ha olika orsaker. Så om du träffar någon som är frånskild som du blir intresserad av, så behöver ni fråga er om det är Guds vilja att ni ska gifta er och om det förhärligar Gud (1 Kor 10:31). 

Ni behöver veta exakt vad som står i Guds Ord och vara övertygade inför Herren att det är Hans vilja att ni ska gifta er, så att ni inte vacklar i er tro om ert äktenskap blir ifrågasatt av andra människor. Det är en sak mellan er och Gud. Ni måste kunna vara fasta i er övertygelse inför Gud. Bara han känner era hjärtan.

Hälsningar Brobyggarna och pastor Luis Blas, Icthus församling

Tar Bibeln upp hur man bör klä sig i kyrkan?

Upp igen        <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0