FÄNGELSE I KINA FÖR BIBELSMUGGLING 30 januari 2002 

»Bönesvar - Li Guangqiang frigiven 9 feb 2002 
Be för pastor Gong m.fl. som hotas av dödsstraff 

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Li Guangqiang dömd till två års fängelse
Be för Li Guangqiang (eller Lai Kwong-keung), en 38-årig affärsman från Hongkong, som blev arresterad i maj 2001 för att ha försökt smuggla in tiotusentals Biblar till Kinas fastland. Hans fall har fått stor uppmärksamhet i hela världen. Religiösa ledare i Kina säger att hans fall bara är toppen på ett isberg.

En snabb rättegång hölls i den sydöstra provinsen Fujian i staden Fuqing och måndag den 28 jan. 2002 kom domen. Från början riskerade Li att dömas till döden anklagad för att ha deltagit i en "ond kult".

Anklagelsen mot honom ändrades till "illegal affärsverksamhet" och straffet blev två års fängelse. Tillsammans med honom dömdes två män till tre års fängelse.

Biblar i Kina
Biblar får säljas i Kina men bara den version som är godkänd av myndigheterna. Li Guangqiangs Biblar hade förklarande noter så att kristna i underjordiska kyrkan lättare kunde fördjupa sig i den kristna tron utan predikanters hjälp.

Men vill man fördjupa sig i speciella ämnen i Bibeln skall man rådfråga de som ingår i Kinas officiella Tre-självkyrka, all annan kristen verksamhet räknas som farliga sekter. Och vissa ämnen är bannlysta, t.ex. Jesu uppståndelse och Kristi andra tillkommelse. Diktaturer är vanligen känsliga för Bibelns budskap, sanningen!

Massarresteringar
Kristna i Kina får över huvud taget inte samlas utan att vara registrerade. De ateistiska myndigheterna bestämmer vad som får predikas och hur och var man får samlas. Alla oregistrerade husförsamlingar och bibelstudiegrupper betecknas i Kina som "illegal verksamhet". Myndigheterna arbetar för att utrota all slags religionsutövning som staten inte kontrollerar och som betecknas som "onda sekter". Massarresteringar görs när de protestantiska husförsamlingarna har möten.

Kristna i Kina tar lidandet naturligt
Många kristna ledare har upprepade gånger arresterats, suttit i fängelse, blivit torterade och satta i straffarbete för sin tros skull. De kristna i Kina blir undervisade om att en kristen måste lida och de tar det ofta helt naturligt när de möter dessa svårigheter.

- Vi måste be för de kristna i Kina som får utstå stora lidanden för sin tros skull att Herren ger dem styrka, mod, kraft och uthållighet.

- Ta med alla kristna som lider för sin tros skull runt hela vår jord i dina förböner, och glöm inte deras anhöriga! 

- Kristna får utstå svår förföljelse för sin tro i Kina, Pakistan, Indonesien, Nigeria, Sudan, Egypten, Iran, Nordkorea m.fl. länder.



Tänk på dem som sitter i fängelse, som om ni vore deras medfångar, och på dem som misshandlas, som om det gällde er egen kropp. Hebreérbrevet 13:3

Jesus sa till sina anhängare: 
Har de förföljt mig, skall de också förfölja er. Johannes 15:20

»Bönesvar - Li Guangqiang frigiven 9 feb 2002  
Be för pastor Gong m.fl. som hotas av dödsstraff 

Startsidan      Artiklar     

Upp igen 


 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0