Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 


Vilka myter gäller för kristendomen?

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)



Mytbildning finns i alla religioner, även om 
kristendomen och om nutida kristna. 
Men vår tro bygger inte på myter utan på Guds ord.

Läs mer:
»Frågor om evangelium och kristen tro

//Veli Sergei.

Ty vi följde inte några slugt uttänkta myter, när vi förkunnade för er vår Herres, Jesu Kristi, makt och hans ankomst. Nej, vi såg honom med egna ögon i hans gudomliga glans. 2 Petr. 1:16 (Hedegård)

Ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria.  Joh. 8:32   (Folkbibeln)

Summan av ditt ord är sanning, dina rättfärdiga domslut är eviga.  Ps. 119:160   (Folkbibeln)

Helga dem genom sanningen, ditt ord är sanning.  Joh. 17:17 (Folkbibeln)


Därför tackar vi också ständigt Gud för att ni lyssnade till Guds ord i vår predikan och tog emot det, inte som ett människoord utan som vad det verkligen är: Guds ord, som också visar sin kraft hos er troende.   1 Tess. 2:13  (NT 81)

Ty det skall komma en tid då människor inte längre skall stå ut med den sunda läran, utan efter sina egna begär skall de samla åt sig mängder av lärare, allteftersom det kliar dem i öronen. De vägrar att lyssna till sanningen och vänder sig till myter. 2 Tim. 4:3,4  (Folkbibeln)

Angående hoppet om det som väntar i himlen:

Om detta hopp har ni tidigare hört genom sanningens ord, evangeliet.. Kol. 1:5  (NT 81)

Allt Guds tal är rent från slagg, han är en sköld för dem som tar sin tillflykt till honom.
Lägg ingenting till hans ord, så att han inte beslår dig med lögn.  Ords. 30:5,6 (Folkbibeln)

Paulus:
Men om någon, vore det så jag själv eller en ängel från himlen, skulle förkunna ett annat evangelium än det jag har förkunnat för er - förbannelse över honom!
Vad jag redan har sagt säger jag nu en gång till: om någon förkunnar ett annat evangelium för er än det ni har fått - förbannelse över honom!   Gal. 1:8,9 (NT 81)

För var och en som hör profetians ord i denna bok betygar jag: Om någon lägger något till dessa ord skall Gud på honom lägga de plågor som det är skrivet om i denna bok. Och om någon tar bort något från de ord som står i denna profetias bok, skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, som det står skrivet om i denna bok. 
Upp. 22:18,19 (Folkbibeln)

Tillrättavisa dem därför strängt, så att de blir sunda i tron och inte befattar sig med judiska
myter och med stadgar från människor som vänder sig bort från sanningen.  Tit. 1:13,14  (Folkbibeln)

Vilka heliga byggnader och platser
har kristendomen?


      Upp igen    <Föregående fråga

<Tillbaka till alla frågorna 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0