Sida 6 "Vad handlar 
predikningarna om"


Man måste lyda Gud mer än människor 
36 min.
12 april 2015

  • Herren blir verklig för oss när vi fått frid med Gud.
  • Om du älskar din nästa på det rätta sättet älskar du Gud. 
  • Kärleken till Gud driver till aktivitet. Men det är inte aktiviteten som kommer i första rummet utan kärleken. 
  • Vi kan missförstå många Gudsord om inte kärleken är inblandad, eftersom kärleken äger vishet i allt. Vi blir lagiska görare om vi inte ser kärleken som något värd. 
  • Men om vi gör som det står skrivet i Guds Ord får vi uppleva Guds kärlek och vi ödmjukar oss, för Guds Ord kan inte göras om intet. Guds Ord är sanning.
  • Att offra sig för Herren själv är det som vi ofta har svårast för. Vi människor är så stora och märkvärdiga och vill inte gärna offra vårt anseende. 
  • Gud verkar i det osynliga utan att du behöver lyfta ett enda finger om du går in för Herren. 
  • Vad innebär bibelordet om att visa aktning för sina föräldrar i olika sammanhang? Om att välja Jesus i stället för att lyda gudsförnekelse. Man måste lyda Gud mer än människor.
  • Många religiösa har Jesus som en hobby. Man vill ha skenet av att vara kristen men vill inte veta av dess kraft.
  • Andemakterna vill göra människor till ögontjänare. Ögontjänaren tjänar inte Herrens syfte. Om man i stället är äkta vinner man respekt. 
    Att lyda Guds Ord är att stå fast och inte låta sig lockas av världen till att vara något som man inte är.
  • Om vi lyder Gud lyder vi Guds Ord. Om vi inte lyder Guds Ord lyder vi inte Gud heller. Vi kan inte bara plocka i Guds Ord och välja ut de bibelställen som det inte fordras någon lydnad till.
  • Vi ska inte vara lekbollar åt världen då tjänar vi inte Gud. Vi ska inte lyda varje ande och alla människor som vill att vi ska  göra både det ena och det andra. Vi ska uträtta det som är vår uppgift och ge akt på Guds Ord.
  • Många kyrkor runt om i vår värld har en oerhörd mängd aktiviteter men saknar verkligheten och den helige Andes kraft. De är bara religiösa sammanslutningar där aktiviteter har blivit viktigare än att ha kärleken till Gud och en önskan att ha Gud mitt ibland sig. 
  • Det kan vara fruktansvärt dåligt ställt andligen trots alla aktiviteter. Vi ska inte forma religiösa människor utan verka för att människor blir födda på nytt och får Guds Ande.  Då kan man uppleva Herren i församlingen, i stället för att bara uppleva en vanlig kamratgemenskap.
  • Guds Ord ska framföras på ett sådant sätt så att det blir till pånyttfödelse och helgelse. 
  • Man ska inte i övertro ta ut seger i förskott. Övertron är väldigt farlig för då är det människors planer som regerar mer än Guds Ord.
  • Det finns en trons kamp att uppleva. Att ta emot evangelium, att ta emot Jesus är att gå in på den smala vägen. Man får ge upp det som strider mot Guds Ord.
  • Om vi predikar det som är sant ansluter sig den helige Ande till våra ord. Men om vi talar det som strider mot Guds Ord bekänner sig den helige Ande inte till det. 
  • Jesus blev motsagd. Men ingen vill väl påstå att Jesus inte kunde Guds Ord. Men motståndet var avgrundsdjupt, alla ondskans makter rusade på Honom. 
  • Det måste finnas en mur mot världen. Om hjärtat är öppet både för Gud och världen blir det en stor förvirring. 
  • Världen upphöjer det som är av världen. Om Gud verkar mitt ibland oss kan världen inte upphöja detta. Världen har alltid vänt sig emot Guds Ord.
  • Att tjäna Gud kostar allt. Om man söker efter anseende i världen så ska man nog inte försöka tjäna Gud. Man får tänka på trons hjältar som gått före hur de övervann svårigheter och förföljelse genom Guds kraft.
  • Under de smärtsamma upplevelserna växer du många gånger mer andligen än under de glädjefyllda stunderna. Herren vill ge oss stor glädje, men vi ska också vara villiga att ta emot smärta för Guds rikes skull. 
  • Att ta vara på Andens svärd som är Guds Ord. Den onde flyr när Andens svärd lyfts.
  • Ett rent hjärta som brinner för Gud är något helt annat än religiös välmåga och falsk trygghet.
    till predikan

Frihet från andlig tröghet 36 min. 8 april 2015

  • Orsaker till sömnaktighet.
  • Vi kan bara tjäna Gud genom tacksamhet. 
  • Det blir stor glädje bland Guds änglar när vi är mottagliga för vad Gud vill göra i våra liv, när vi är frimodiga och glatt vidgar våra hjärtan för evangeliet. 
  • Vi behöver alltid förnyas i rättfärdighet för att vara vederkvickta och vakna över vad Gud lovat oss. Genom tron kan vi se vad Gud lovat oss.
  • En glädje som ej beror av de yttre omständigheterna. Att gråta glädjetårar när man möter Herren för att man lyssnar till evangelium. Men om vi menar oss ha allt och blir andligt mätta kan vi inte ens lyssna. 
  • Om Herren inte får mätta oss med sitt goda, så vill vi mätta oss med sådant som inte är av Gud. Vi ska bli mättade av den helige Ande för att vi tror på Gud. 
  • När gudsfruktan når våra hjärtan så uppenbaras också Guds väg för oss så att vi vet hur vi ska handla.
  • Herren lär oss frihetens väg. Frihet från att låta oss mättas på ett felaktig sätt och bära fel frukt. Herren vill att vi ska bära ljusets frukt.
  • En verklig levande tro som blir som ett pansar för människan.
  • När du har rättfärdighetens pansar är du brinnande i anden och tjänar Herren.
  • Bara genom Andens eld i våra hjärtan förmår vi tjäna Gud på det rätta sättet.
  • Du behöver inte vara något för att bli brukad av Gud. Tvärtom, ju mindre du blir desto mer kan Herren bruka dig. När vi blir små kan vi hämta råd hos Gud.
  • Att utblotta sig från självhävdelse.
  • Vår seger är att dö bort från det köttsliga
  • När Jesus får var Herre i våra liv upplever vi seger och är osårbara.
    till predikan

Stark i Herren genom Kristus-lidande   
36 min.
3 april 2015

  • Det som vi kan tycka är en svår väg kan vara en Guds väg till frälsning.
  • Vill man bli en stark kristen måste man avsäga sig all slags självömkan. 
  • När Petrus ville skydda Jesus från lidandet som väntade, tillrättavisade Jesus honom skarpt (Matt. 16:21-26)
  • Det som hindrar många människor från att tro är en felaktig ömkan av människor.
  • Om vi försöker uträtta något för Herren får vi uppleva Kristus-lidanden. Det är inget meningslöst lidande.
  • Vi måste neka oss själva den medmänskliga trösten om den hindrar Guds vilja i vårt liv och om den hindrar oss att ta emot tröstaren den helige Ande.
  • Man kan inte växa i tro och bli bevarad om man förväntar sig att alltid bli väl behandlad av alla människor. Vi måste söka oss till Jesus och lära oss att ta smärtan om vi ska följa Honom och få uppleva Guds härlighet och övervinna världen. 
  • Jesus ömkade sig över människor men Han tillät aldrig människor att ömka sig över honom. 
  • Om vi ser oss alla som fullkomliga är det inte en Guds församling över huvud taget. Jesus kommer inte för att hämta vitkalkade människor utan levande människor. Människor med brister, men som har mod att följa Jesus.
  • Jesus har gett oss budet att älska varandra. 
    Det onda i världen får inte övervinna oss. 
  • Gud vill upplysa våra hjärtan genom evangeli ljus och genom den helige Andes kraft.
  • Att röja undan alla hinder för gemenskap med Gud och uppleva härlig seger i Jesu namn.
  • Bön för alla behov.
    till predikan

Genom Jesu sår är vi helade  7 min. 2 april 2015

  • Om vi vill vara riktigt, riktigt tröstade ska vi bli kvar hos Herren, bli kvar i Ordet.
  • Man måste i sitt sökande efter Gud visa ett hjärtligt avståndstagande från orättfärdighet och mörker. 
  • Det är först när man väljer Jesus som man visar kärlek mot Gud.
  • När vi i tro går in för att göra det som står i Bibeln får vi uppleva att läran kommer från Gud.
  • Halvhjärtad frälsning är ingen frälsning.
  • Jesus borttog världens synd. När vi förstår varför Jesus dog för oss uppväcks kärlek till Gud.
    till predikan

Tro eller enbart moraliserande? 37 min. 26 mars 2015

  • Vi får komma till Herren svaga och i förkrosselse. Vi får inte berömma oss av laggärningar.
  • Moraliserande och dömande är ingen gudstjänst - tvärtom.
  • Man måste predika tro och inte döma svaga människor med brister.
  • Moraliserande i predikan bygger ej tro.
  • Många människor tappar modet för att man fordrar så mycket av dem i stället för att ge dem chansen att växa i tro.
  • Herren verkar i stillheten.
  • Om Abrahams tro.
  • Om det blir till att syssla med laggärningar så ser vi inte Jesu Golgataverk.
  • Laggärningar kommer oftast med egenrättfärdighet. Men Jesus kom för att befria oss. Vi blir inte frälsta genom laggärningar.
  • Kristi lag är en hjälpsamhetens lag, att vi bär varandras bördor och hjälper varandra.
    till predikan

Vem ska vi ära? nedskriven predikan 13 februari 2015

Om Johannes döparen. En växande tro.  
7 min. 9 februari 2015

  • Bibelns budskap är till alla människor.
  • Vi har mycket att lära av de bibliska gestalterna.
  • Vår uppgift som troende är att ge budskapet som kommer ovanifrån: ett budskap om tro på Jesus som gav löftet om dop i helig Ande
  • Vi ska gå in för de nådegåvor som Herren har välsignat sin församling med. Inte söka det jordiska utan kraft till övervinnande och andligt liv.
  • Där synderna är förlåtna behövs inte mer något försoningsmedel. 
  • Vi ska ge akt på Ordet som räddar oss och ger verklig lycka och trygghet.
  • Trons väg och att uppleva att Jesus är mitt ibland oss.
    till predikan

Vandra vidare i Anden  14 min. 8 februari 2015

  • Evangelium är ett glädjebudskap. Om vi bara predikar krav och inte en öppen dörr till försoning så fungerar det inte utan då blir människor ännu mer tyngda. Vi ska inte skapa bördor åt varandra utan frihet och glädje. Det betyder att vi måste predika Kristus.
  • Jesus har fullbordat vår frälsning och den ligger som en nådegåva.
  • Vi tror på Jesu ord och därmed på dop i helig Ande som är Hjälparen
  • Det hör till den kristna erfarenheten än idag att bli döpt i helig Ande på samma sätt som de första kristna med samma kraft och samma tecken 
  • De som tar emot Anden kan bli mätta och de somnar in. Så kommer en ny väckelse och de mätta säger att det inte är bra. Vi får inte bli så mätta att vi går emot den helige Andes verk.
  • Församlingen får inte bli en kraftlös förening.
    Vi måste ge rum för den helige Ande annars blir det som ett religiöst maskineri.
  • Vi behöver gå in mycket för Andens verk i församlingen. Om vi inte gör det, vad går vi då in för? Jo, då går vi in för motståndet mot den helige Andes kraft.
  • Det är inte meningen att vi ska få tungotalets gåva och sedan överge Anden och gå in för allt möjligt onödigt pysslande. Då har vi snart somnat in.
  • Gud möter med behovets barn. Det handlar om att att ha den rätta inställningen och ha behov för att kunna slå följe med Jesus.
  • Många gånger är vår värsta fiende vi själva. Det är som om vi är en skugga framför oss själva. I stället ska vi följa Jesus och bli upplysta och då faller skuggan bakom.
  • Om vi tar emot den helige Ande blir det inte bara drömmerier och fantasier.
    till predikan

Gudsfientlig bibeltolkning. Om de falska profeterna som säger att allt är väl  22 min. 5 februari 2015

  • Om vi försöker lägga till rätta Guds Ord rent förståndsmässigt så att det ska passa även den som aldrig vill göra bättring är det väldigt orättvist. Ska en del behöva omvända sig och göra bot och bättring och söka helgens väg, medan andra inte alls ska behöva göra någon bättring?
  • Allt är inte väl men de falska profeterna säger att allt är väl. 
  • Om liberalteologerna som vill ändra Guds Ord så ordet förlorar saltet. Det blir ett ord som inte kan lösa människan så att hon får verklig frid. 
  • Vi är inte satta att ändra Guds ord utan vi ta vara på det och förmedla det åt andra. Inte forma om det under predikandet så att det förlorar kraften och saltet.
  • Vi blir ett hinder för dem som vill bli frälsta om vi inte predikar Ordet. 
  • Om vi förnekar Ordet förnekar vi vår Herren. 
    Det är när vi frimodigt bekänner oss till Jesus som vi får uppleva att Herren är mitt ibland oss. 
  • Låt oss stå emot all dåliga influenser från världen då det gäller predikandet. 
  • Förkunnandet får inte var kraftlös så att det blir som en lekstuga för allehanda makter. Herren vill att hans hus ska vara ett bönehus och inte en rövarkula.
  • Guds Ord säger att man ska lyda Gud mer än människor. Jag tror att Liberalteologerna har läst det baklänges och menar att man ska lyda människor mer än Gud.  Då blir det en lära som inte är till någon nytta för den hjälpsökande, den deprimerade, för den som har många bördor. Det är ju sanningsordet som ska befria.
  • Om religionsfrihet och yttrandefrihet. Är det bara vissa som ska ha yttrandefrihet? 
  • Om vi tror på människobud så flödar inte den helige Ande.
  • Det är stor skillnad på olika slags förkunnelse. Ibland hör man inte Guds Ord nämnas alls i en förkunnelse och då är det väldigt illa.
  • Vi får inte vara godtrogna och tro att allt som kommer i Guds namn är rent och heligt och bygger tro. 
    Det är inte meningen vi ska bära fromheten som en mask.
    Nej, vi ska hålla oss till Herren han är oss till kraft till underbar frälsning.
  • Vi får inte hänge oss åt orenhet och villfarande andar och koka ihop olika religioner och göra en giftig soppa av alltsammans. 
  • Inget orent kommer in i himlen därför är det väldigt viktigt att ta vara på Guds Ord och sky all villfarelse.
  • Vi kan inte övervinna världen med världen. Vi kan inte med världslig vishet överbevisa människor att de behöver Guds Ord. 
    Det behöver ske med överbevisning och kraft och vi behöver använda Andens svärd som är Guds Ord och det är ett ljus på vår stig.
  • Vi behöver Jesus: han är vägen till Gud han talade med makt och myndighet och inte som de skriftlärda. 
  • Om människan inte ser sig som förlorad utan i stället vill ha med sig alla laster som hon lever i, så kommer det inte att fungera. Då är hon inte en ny skapelse, då är hon inte född på nytt utan lever det gamla livet. Sådan liberalteologi behöver vi absolut inte. 
  • Man måste vara såpass vuxen att man vågar utsätta sig för en predikan som ifrågasätter hur man har det ställt med Herren så att man kan rannsaka sig själv.
    till predikan

Orubblig tro 50 min. 1 februari 2015

  • Hur vi tacklar lidandet för Guds Ords skull och lever i försoning och förlåtelse.  
  • Underskatta inte Guds Ord. Håll intresset för Guds Ord brinnande. Vi måste se över jordmånen för Guds Ord i våra hjärtan.
  • Den som har Gud till Fader lyssnar till Guds Ord.
  • Om man får lida för Jesu skull är det viktigt att man förstår varför man lider så att man inte tar åt sig, utan glömmer det negativa och upplever Guds kraft.
  • Vi blir starka i anden om vi tar emot allt Guds Ord, även de delar som smärtar.
  • Hur vi ska tänka och ta vara på kraften i Guds Ord när vi prövas. 
  • Styrka och kraft, sann glädje i Guds Ord, trots lidande. Orubblighet. 
    till predikan
Enkelt budskap om frälsning 16 min. 25 jan 2015
  • Att avgöra sig för Jesus medan det finns tid och inte låta sig hindras av olika anledningar. 
  • Herren ger glädje och verkligt trygghet genom sin Ande åt dem som överlåter sig åt Jesus. 
  • Bön om frälsning och syndernas förlåtelse. 
    Bön om förnyelse i helig Ande.
    till predikan

Försoningens nödvändighet  38 min. 20 jan 2015

  • Om vi berömmer oss av våra upplevelser skapar vi ett avstånd mellan oss och Gud. 
  • Gud älskar oss trots att vi har många brister. 
    Det borde  få oss att ännu mer prisa Gud och vara tacksamma över frälsningen. 
  • Det är de tacksamma som bär frukt. Sången i hjärtat ska finnas kvar - så har vi olja i lampan. 
    Blir vi otacksamma förhärdas våra hjärtan och vi förstår inte att tacka Gud på rätt sätt och ge Gud äran. 
  • Vi behöver bara komma med vår nöd till Jesus och tro att Han räddar oss. Det är detta som är frälsning. Men om vi kommer med våra goda gärningar till Gud och berömmer oss av det så fungerar det inte. 
  • Vi ska inte berömma oss av oss själva utan vi ska berömma oss vad Jesus har uträttat.
    Många kan inte tro att Jesu offer räcker till. De vill komma med en god gärning till Gud i stället för att komma och ge Herren sitt hjärta.
  • Det är lätt för människan att hitta någon anledning att vara oförsonlig. Så blir hon bunden i ett felaktigt sätt att se på människor. Jesus har dödat ovänskapen. Vi ska lära oss att älska våra ovänner. Men djävulen vill fånga människan i en oförlåtande ande. 
  • Var istället beredd att förlåta andra så som Herren har förlåtit dig. Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare. Låt oss aldrig glömma hur förfärliga vi var med våra synder när vi kom till Jesus. 
  • Gå in under kärlekens lydnad - det är att bära sitt kors och följa Jesus. Inte att följa vissa lagar som är lätta att följa.
  • När du söker kärlekens lag i ditt hjärta, då har du gått in i den goda kampen och det börjar glöda och brinna i ditt hjärta av Andens eld.
    till predikan

Vandra i trons ljus, renad i Lammets blod. nödvändighet   42 min. 19 jan 2015

  • Jesus är väldig i kraft. Vi får inte se en liten Gud. 
  • Rör vid Jesus i tro. Att tänka på Jesus är välsignelse och kraft.
  • Man kan tro av ett uppriktigt hjärta. Men man tror utan ett uppriktigt hjärta då man inte söker Herren. 
  • Gud kan dra den som tror till sig, men Gud kan inte dra den som inte tror.
  • Den levande tron fungerar i dalgångarna. 
    När sorgen är som mörkast ser vi ljus i mörkret - det är tro.
  • Att inte uträtta saker i egen kraft till sin egen ära utan handla i tro av ett rent hjärta
  • Osårbar med rättfärdighetens pansar
  • Att handla i tro och förvänta sig Guds ingripande och inte låta fruktan hindra. Hur mycket gör människan på grund av rädsla?
  • Ordets görare blir saliga. Herren ger ett händelserikt liv när vi följer Honom.
  •  Herren tvångsfrälsar inte.
  • Att höra evangeli budskap ständigt och jämt och aldrig avgöra sig har en förhärdande inverkan på människans hjärta. Till slut betyder det man hör ingenting. Därför: Säg ja när Herren kallar dig, vilken situation du än är i. 
  • När vi får mjuka hjärtan kan vi ta emot signaler som Gud ger oss genom den helige Ande och vi kan bli ledda av den helige Ande. Vi måste ha känsla för varandra och för Gud och Hans rika kärlek.
  • När vi blir Ordets görare får vi mjuka hjärtan och vi kan uppleva hur Gud talar till oss och förmanar oss.
  • Låt inte alla gensägelser hindra din tro. Ta det ena som det andra ur Herrens hand och du blir stark i Herren. 
  • I all din svaghet kan du berömma dig av Herren. Så skall den himmelska kraften uppfylla dig och du vet att du har segern i din hand därför att du har segern i ditt hjärta. Du har Andens svärd i din hand och du håller trons sköld framför dig och blir alltmer klädd med rättfärdighetens pansar och du står emot djävulens alla brinnande pilar genom trons sköld och alla pilar faller slocknade till marken. Halleluja!
  • Trons sköld ska vara tjock och rejäl, väl tilltagen. Den ska täcka hela dig och du ska tillhöra Herren hel och hållen. Om vi vill tillhöra Jesus helt och hållet har vi ett väldigt skydd.
  • Vi ska stå för vad som är heligt och rätt, det som räddar och frälsar. 
  • Vi ska gå emot djävulen hela tiden och han måste ta till flykten. Det värsta djävulen vet är när Jesusnamnet får ära. Djävulen flyr och du får vara med Herren. Där Herren är, är frihet.
    till predikan

När Gud är nära. Pingst och övervinnande kraft.
59 min.

  • Att se Jesus genom trons öga är verklig kraft och Guds ledning. 
  • När vi inte berömmer oss av någonting får vi komma i förkrosselse till Gud och uppleva Hans nåd. Jesu sårmärkta händer når oss när vi tycker att vi inte räcker till. 
  • Den egna duktigheten hindrar oss att ta emot det allra bästa från Gud.
  • Vi får vara beredda att förlora anseendet när vi ger ära åt Gud. 
  • Herren fordrar inget av människan som är omöjligt. Skulle Han göra det så gör Han det omöjliga.
  • Att lyssna på rätt sätt är att röja undan allt som är i vägen för Jesus i våra hjärtan.
  • Lyssna, längta, var hänförd och tro. Läs Guds Ord som en sökare
  • Vi ska se möjligheter också i de omöjliga situationerna.  
    till predikan

"Nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig". Gal. 2:20  1 tim. 25 min.

  • För att kunna bli brukade av Gud måste vi vara ödmjuka och i ständig förkrosselse så att den egna duktigheten dör och Jesus får vara Herre i stället. 
  • Den glada evangelisten i snöstormen. 
  • Låt Gud beröva dig på alla falska grunder och upplev den fullkomliga glädjen i Gud.
  • Förnöjsamhet är en Andens frukt.
  • Att gå in för en tro som inte söker berömmelse, att göra det till sin livsuppgift att ge Gud äran.
    till predikan
Till predikosidan med alla predikningar

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0