Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

 

 

 

Självmord

Hej pastorn!
Jag är en tjej som ska skriva ett special arbete och vore mycket tacksam om ni kunde svara på mina frågor.

1- Vad är kristendomens syn på självmord?
2- Varför har Sverige ett högt antal självmordsförsök?
3- Vad är kristendomens syn på dödshjälp?
     
Tack för hjälpen. 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 



Många orsaker till självmord

Det finns många anledningar till att en människa begår självmord. Ibland kan det bero på andra människors grymhet. Människan tar sitt liv för att hon inte orkade längre. Ibland kan det vara djup sorg som är orsaken till att människan hamnat i ett förtvivlat tillstånd. Kanske har någon av de närmaste dött i en olycka eller så är det ett brott bakom.

En del unga dör av överdos av narkotika, ofta var det inte meningen. Andra missbrukare tar sitt liv. En del barn har fått sina liv förstörda på grund av incest eller pedofili. Någon dödar en annan människa, och straffar sig själv genom självmord. Ibland vill människan ta sitt liv på grund av att hon drabbats av obotlig sjukdom. Ibland är det någon svårt handikappad. Ibland går någon i konkurs och tar sitt liv. Ibland handlar det om kärleksbekymmer eller skilsmässa.

Man skall självklart inte ta sitt liv. Om någon börjar tänka på att begå självmord bör denne omedelbart söka själavård för att bli löst från dessa mörka tankar.

Avkristning
Anledningen till att Sverige har ett högt antal självmord och självmordsförsök är avkristningen i vårt samhälle. Människor har inget fast att lita till. Många som söker hjälp hos psykiatriker borde söka hjälp hos Gud i stället. Missbruket av nervmediciner ökar hela tiden.

Vi får aldrig se självmord som en utväg, men vi får inte döma dessa människor som inte orkade leva längre. Gud är en rättvis domare. Vi måste ha förståelse för människor som exempelvis blivit så plågade av andra människor så att de till slut tog sitt liv, i sin hopplösa situation såg de ingen annan utväg.

Men deras plågoandar blir dock säkerligen dömda för sina gärningar.

Läs om det meningslösa livet som Kristus vill lösa från:

Om ni ropar "Fader" till honom, som opartiskt dömer var och en efter hans gärning, så vandra här i gudsfruktan under er tid som främlingar. Ni vet ju att det inte var med förgängliga ting, med silver eller guld, som ni blev friköpta från det meningslösa liv ni ärvt från era fäder, utan med Kristi dyrbara blod, som med blodet av ett lamm utan fel och lyte. Han var utsedd redan före världens skapelse men har i dessa sista tider uppenbarats för er skull, ni som genom honom tror på Gud, som uppväckte honom från de döda och gav honom härlighet, så att er tro och ert hopp står till Gud. 
1 Petrusbrevet 1:17-21

Sök Herren medan Han låter sig finnas. Frälsning ger livet mening.

Angående dödshjälp, »se tidigare svar.

Ytterligare »frågor om självmord svarar jag på här.

Mvh Veli Sergei.

Vi vill gärna veta mer om Paulus...

Upp igen       <<Föregående fråga

<Tillbaka till alla frågorna 

 

 

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0