Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Änglarna och avgrunden

Hej! Vilka är avgrundsänglarna? 
Är det de fallna änglarna? Jag skulle gärna vilja veta mer om dem. Vilka är de?

M.V.H Sara

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Javisst är avgrundsänglarna de fallna änglarna. 
Gud kastade de änglar som syndat i avgrunden och överlämnade dem åt mörker och kedjor för att de skulle hållas i förvar till domen. (2 Petr. 2:4)

Och den store draken, den gamle ormen, som kallas Djävul och Satan, han som bedrar hela världen, kastades ner på jorden och hans änglar kastades ner med honom. Uppenbarelseboken 12:9

Tänk också på de änglar som inte bevarade sin höga ställning utan övergav sin rätta hemvist. Dem håller han i förvar i mörker med eviga bojor till den stora dagens dom. Judasbrevet 6

I Uppenbarelseboken nämns en avgrundens ängel som tjänar Abáddon som betyder Fördärvare.

Det står om Satan, de fallna änglarnas furste:

 

Vilket fall från himlen är inte detta, du morgonstjärna och son av gryningen! Du som en gång kuvade nationer har blivit störtad från din tron. Du sa för dig själv: "Jag ska stiga upp till himlen och regera över änglarna. Jag ska bestiga den högsta tronen och regera från gudaförsamlingens berg långt uppe i norr. Jag ska bli lik den Högste." Men i stället ska du kastas ner i dödsriket, längst ner i avgrunden.
Jesaja 14:12-15 (BOKEN)

Hur har du inte fallit från himlen, du strålande stjärna, du gryningens son! Hur har du inte blivit fälld till jorden, du som slog ner folken till marken!Du sade i ditt hjärta:
’Jag skall stiga upp till himlen, ovanför Guds stjärnor skall jag upprätta min tron. Jag skall sätta mig på mötesberget längst upp i norr.
Jag skall stiga upp över molnens höjder, jag skall göra mig lik den Högste.’
Men ner till dödsriket blev du förd, längst ner i graven. 
Jesaja 14:12-15  (Folkbibeln)

Mer om änglar: »Hur kunde ängeln byta sida när den var skapad god? Vem är Lucifer?

»Var finner jag information om änglar,deras betydelse och deras attribut…

Mvh Veli Sergei.

Hur kunde Jesus säga att rövaren skulle vara med honom i paradiset idag, när han sa till Maria från Magdala att han ännu inte stigit upp till Fadern??

Upp igen       <<Föregående fråga

<Tillbaka till alla frågorna 

 

 

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0