Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Bibelfråga

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

RÄTT TOLKNING 
AV BIBELN?

Hej Pastorn!

Jag undrar hur någon kan säga att de tolkar bibeln rätt. Vad jag fattat så kan bibeln tolkas på flertal olika vis (därför finns det frikyrkor, olika grupperingar/rörelser: pingstvänner, mormoner, Jehovas vittnen osv) 
Hur vet man vem som har den rätta tolkningen, har någon egentligen det? Vi kan ju inte bevisa någonting!! 
Jag har kristna vänner som varnat mig för mormoner, de påstår att deras bok (Mormons bok) är ett falskt evangelium och underkänner således profeten Joseph Smith. Men hur kan man bevisa något sådant? 
Jag har själv haft studier med mormoner, och tycker de är jättetrevliga och har deras bok. Den innehåller ju oxå uppenbarelser, precis som bibeln. 
Jag vet om att bibeln säger att "den som förkunnar annat evangelium - förbannelse över honom!", men är detta "annat evangelium"? Det handlar ju trots allt om vår Herre Jesus Kristus.
Det jag undrar är hur man kan säga att de har fel och vi kristna (vanliga statskyrkan) har rätt, ord står ju mot ord och ingenting kan egentligen bevisas!

Mvh
Christian


Jesus är sanningen

Tack för ditt brev. När man söker sanningen skall man läsa Bibeln. Det står skrivet att Jesus är vägen sanningen och livet och ingen kommer till Fadern utom genom honom. Jesus dömer själv ut många falska läror.

Jesus: Om någon då säger till er: Se, här är Messias, eller: Se, där är han, så tro det inte. Markus 13:21

Jesus: Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike. Johannes 3:3

Då Jesus blev tillfrågad av fariseerna när Guds rike skulle komma, svarade han dem: "Guds rike kommer inte så att man kan se det med ögonen. Inte heller skall man kunna säga: Se, här är det, eller: Där är det. Ty se, Guds rike är mitt ibland er." Till sina lärjungar sade han: "Det skall komma en tid, då ni längtar efter att få se en enda av Människosonens dagar, men ni kommer inte att få det. Man skall säga till er: Se, där är han, eller: Här är han. Men gå inte dit, och följ inte med. Ty liksom blixten flammar till och lyser från himlens ena ända till den andra, så skall Människosonen vara på sin dag. Men först måste han lida mycket och bli förkastad av detta släkte. Lukas 17:20

Uppenbarelser i enlighet med Guds Ord
Då det gäller uppenbarelse, så får vi hålla oss till vad Jesus undervisar om och hur han handlade. Och naturligtvis till de första kristnas uppenbarelser, de som levde på Jesu tid. Det har uppstått läror som bygger på människors påstådda uppenbarelser i senare tid, och som är emot Guds ord. Man skall inte lägga till eller ta bort något i Bibeln, Guds ord.

Djävulen använder olika religioner och läror som strider emot Guds Ord. Men den helige Ande uppenbarar sanningen för oss. När djävulen lyckats föra människor vilse så att de inte skall finna Jesus, då är han säkerligen mycket nöjd.

Pröva andarna
Mina älskade, tro inte alla andar utan pröva andarna om de kommer från Gud. Ty många falska profeter har gått ut i världen. 
Så känner ni igen Guds Ande: varje ande, som bekänner att Jesus är Kristus, som kommit i köttet, han är från Gud, och varje ande som inte bekänner Jesus, han är inte från Gud. Det är Antikrists ande, som ni har hört skulle komma och som redan nu är i världen. 
Ni, kära barn, är från Gud och har besegrat dem, ty han som är i er är större än den som är i världen.
De är av världen och därför talar de vad som är av världen, och världen lyssnar till dem. 
Vi tillhör Gud. Den som känner Gud lyssnar till oss, den som inte är av Gud lyssnar inte till oss. Det är så vi känner igen sanningens Ande och villfarelsens ande. 
1 Johannesbrevet 4:1-6

Guds Ande gör Ordet levande
De kristna blir döpta i helige Ande som uppenbarar Guds ord för våra hjärtan och gör det levande för oss. Den urkristna läran bygger på att vi skall bli födda på nytt och döpta i den helige Ande och sedan gå ut och predika evangelium i hela världen. Herren låter sin Ande komma över sina vittnen.

Jesus:
Men när den helige Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen… Apg 1:8

Predika i enlighet med Guds Ord
Den Gud har sänt predikar Guds ord utan att lägga till eller dra ifrån. Vi kan som förkunnare inte lova människor mer än Guds ord lovar oss. Präster som uppmuntrar människor att leva i orenhet och laglöshet och att strunta i vad Guds ord säger predikar människobud och människoläror. Jesus vill frälsa oss från ondo.

De som lever efter sin köttsliga natur tänker på det som hör till köttet, men de som lever efter Anden tänker på det som hör till Anden. Köttets sinne är död, men Andens sinne är liv och frid. Köttets sinne är fiendskap mot Gud. 
Det underordnar sig inte Guds lag och kan det inte heller. De som följer sin syndiga natur kan inte behaga Gud. Romarbrevet 8:5-8

Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning. Sådant är lagen inte emot. 
De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med dess lidelser och begär. 
Om vi har liv genom Anden, låt oss då även följa Anden. 
Låt oss inte söka tom ära, inte utmana varandra och inte avundas varandra. Galaterbrevet 5:22-25

Såväl som det finns äkta frukt finns det också falsk frukt. Såväl som det finns sanning finns det lögn. Såväl som det finns äkta ödmjukhet finns det falsk ödmjukhet. Sådant måste man vara vaken över.

Sådana som de är falska apostlar, ohederliga arbetare, och uppträder som Kristi apostlar. 
Och det är inget att förvåna sig över. 
Satan själv gör sig lik en ljusets ängel. 
Därför är det inte underligt att också hans tjänare uppträder som tjänare åt rättfärdigheten. 
Men de kommer att få det slut som de förtjänar. 
2 Korinthierbrevet 11:13-15

Herrens bön
Jesus: Så skall ni be:
Fader vår, som är i himlen.
Helgat blive ditt namn.
Komme ditt rike.
Ske din vilja på jorden
liksom den sker i himlen.
Ge oss i dag vårt bröd för dagen.
Och förlåt oss våra skulder,
såsom också vi förlåter dem
som står i skuld till oss.
Och för oss inte in i frestelse
utan fräls oss från den onde.
Ty om ni förlåter människorna deras överträdelser, skall er himmelske Fader också förlåta er. Men om ni inte förlåter människorna, skall inte heller er Fader förlåta era överträdelser. Matteus 6:9-15

Läs gärna: 
»Jag skulle vilja veta vad Bibeln har för roll i församlingarna?

»Vad det är för skillnader på olika kyrkor?

Lyssna på predikan (15 min.): 
»Predikan om predikan. Frälsning eller vishetslära?

Mvh Veli Sergei.


Vilka är avgrundsänglarna?

Upp igen       <<Föregående fråga 

<Tillbaka till alla frågorna 

 

 

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0