Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

ALKOHOL

Ang. frågan om alkohol och hur Bibeln ser på den.
Frågan är ju även hur jag som inte dricker ser på dem
som dricker i min församling. Är dom mindre kristna för det?? Vem avgör detta? Inte vi i alla fall. Alltså ska man vara mycket aktsam för att döma. Det är vi i kyrkan annars mycket bra på att göra... 
Även när man ser på Bibeltexterna som är inlagda, så får man Inte glömma att kolla till vilka personer eller församlingar detta skrevs och varför.
motsatser.

Rock on jojjjo



Det finns all anledning att inte låta sig påverkas av drogsamhället så som det ser ut i dag. 
De troende skall glädjas i helig Ande och gå in för gudstjänstlivet och bönen. När man gör det dömer man inte sin nästa.

Kristna skall inte vakta på varandra som KGB-agenter utan var och en måste få utrymme för sin tro. Det är dock pastorernas uppgift att förkunna allt Guds Ord så att ingen behöver vara okunnig om vad som gäller.

Jag vet inte om Du har läst mitt tidigare svar om alkohol: 
»Hur ser Gud på alkohol? Där citerade jag bibelverser som gäller för alla människor. 
Jag skrev också att om någon håller något för att vara synd så är det för denne synd.

Att dricka ett glas vin till maten är ju en sak, men att berusa sig är detsamma som att tala om att man behöver alkohol för att koppla av eller vara glad. Och då har man det inte rätt ställt, då har man inte seger. 

Det finns alltid en risk att den som använder alkohol blir dem till fall som inte är så motståndskraftiga mot alkohol. 
I församlingarna finns många som haft problem med alkohol. 
Vi måste se till så att vi inte brukar vår frihet så att det blir till fall för de svaga. 

Den som upplever att alkoholvanorna fått makten över henne skall söka Herren till befrielse. 

Har man glädjen i Gud känns det inte som en uppoffring att avstå från alkohol. Och skulle det vara så att det känns som en uppoffring (för att alkoholen fått makten), så vill man gå in i den goda kampen för att uppleva befrielse. 
Man vet att det är värt alltsammans - den glädje och frid Gud ger är större än allt annat. 

Om Kung Alkohol fått makten över människan får man alltså se till att Herren avsätter honom genom att helt överlåta sig åt Herren och gå in i den goda kampen!
 
13Ni är kallade till frihet, bröder. Använd bara inte friheten så att den onda naturen får något tillfälle, utan tjäna varandra i kärlek. 14Ty hela lagen är uppfylld i detta enda budord: Du skall älska din nästa som dig själv. Galaterbrevet 5:13,14

Läs också :
»Hur skall man tolka stycket i Ordspråksboken om att ge vin åt dem som har det svårt? 
Vad står det i Bibeln om tillverkandet av alkoholhaltiga drycker?

Hur kan jag bli fri ifrån själviskhet?

Upp igen            <Föregående fråga

<Tillbaka till alla frågorna


 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0