Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

VAD INNEBÄR FRAMGÅNGSTEOLOGI? 

Hej. Jag har en fråga! Exakt vad innebär framgångsteologi? Blir man materiellt rikare när ens tro blir starkare? 
Skulle verkligen vara tacksam om jag fick ett svar!

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)




Jesus: Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. Matteus 6:33

Allt beror av Herrens välsignelse. När Jesus får främsta platsen i våra liv kan han också leda oss och hjälpa oss under olika omständigheter och då behöver vi inte bekymra oss så mycket.

Det är olika hur livets lotter faller och det har inte alltid med tron att göra. Det är inte meningen att alla troende skall bli förmögna. Man skall inte predika Mammon utan Kristus.

Bibelns löften handlar om himmelrikets skatter, att bli rik i tron:

 

Har inte Gud utvalt de fattiga i den här världen till att bli rika i tron och till att ärva det rike som han har lovat dem som älskar honom? Jakobsbrevet 2:5

Det lilla som en rättfärdig har är bättre än många ogudaktigas stora rikedom. Psaltaren 37:16

Bättre en handfull ro än båda händerna fulla med möda och ett jagande efter vind. Predikaren 4:6

Bättre knapphet och Herrens fruktan än stora skatter och oro. Ordspråksboken 15:16  

Om man vill bli kristen för att rikedomen hägrar har man fått fel inriktning.
Genom ett rikt andligt liv besegrar man rikedomens lockelser. Man är också förnöjsam då man har det knapert. Tro är att tackla alla svårigheter på bästa sätt. Vår tro prövas på olika områden i livet, även det ekonomiska.

Att vara förnöjsam under livets alla förhållanden är sannerligen en rikedom!

(Läs 1 Tim. 6:6, Fil. 4:11).

Det finns löften i Bibeln förknippade med att vi tjänar Gud med de tillgångar och ägodelar vi har. 

Om vi bara lever för oss själva blir våra liv fruktlösa och tomma.

Om vi har tro och Guds ord får framgång i våra hjärtan så visar det sig i goda gärningar. Gud är inte orättvis. När vi delar med oss med glädje får vi uppleva tillfredställelse. Den som är frikostig är rik – saligare är att giva än att taga.


24Den ene strör ut och får ändå mer, den andre snålar och blir bara fattigare. 25Den frikostige blir rikligen mättad, den som vederkvicker andra blir själv vederkvickt. Ordspråksboken 11:24,25

Har vi mat och kläder skall vi vara nöjda med det. Men de som vill bli rika, de råkar ut för frestelser och snaror och många oförnuftiga och skadliga begär, som störtar människor i fördärv och undergång. 
Ty kärlek till pengar är en rot till allt ont. 
I sitt begär efter pengar har somliga kommit bort från tron och vållat sig själva mycket lidande. 
1 Timotheosbrevet 6:8-10

Håll falskhet och lögn fjärran ifrån mig. Ge mig varken fattigdom eller rikedom, men låt mig få den mat jag behöver. Annars kan jag bli så mätt att jag förnekar dig och säger: ”Vem är Herren?” eller så fattig att jag stjäl och vanhelgar min Guds namn. Ordspråksboken 30:8  

Skatter i himlen     Jesus:
Samla inte skatter på jorden, där rost och mal förstör och där tjuvar bryter sig in och stjäl. Samla er skatter i himlen, där varken rost eller mal förstör och där inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara. Matteus 6:19-21

Uppmana dem som är rika i den här världen att inte vara högmodiga eller sätta sitt hopp till något så osäkert som rikedom, utan till Gud som rikligt ger oss allt att njuta av. 
1 Timotheosbrevet 6:17

10För in allt tionde i förrådshuset, så att det finns mat i mitt hus. Pröva mig nu i detta, säger Herren Sebaot, om jag inte kommer att öppna för er himlens fönster och låta välsignelse strömma ut över er i rikt mått. 
Malaki 3: 10

 

Fråga om Via Dolorosa

Upp igen       <Föregående fråga

Tillbaka till alla frågorna 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0