Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Etik

Hej! Jag skulle vilja veta vilken som är den etiska modellen för kristendomen. Tack och hej.  Andreas

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Etik: sedelära, lära om vad som är gott, ont, rätt etc. (Focus)




Det viktiga är motivet för våra handlingar och i vilket sinnelag vi gör olika saker. Vi skall handla i kärlek utan att tänka på egna fördelar. Vi får inte göra skillnad på människor, inte se ner på någon. Alla människor har samma värde.

Finns det själviska motiv bakom våra handlingar blir de inte etiskt riktiga. Innan vi blir frälsta är vi fast i vår egoism och vi vill gärna göra saker för att framstå som rättfärdiga. Men Gud vill ha all ära.

Jesus: Hur skall ni kunna tro, ni som tar emot ära av varandra och inte söker den ära som kommer från den ende Guden? Joh. 5:44

Gud vill gripa in genom den helige Ande så att vi inte söker egen ära utan vår önskan skall vara att människors blickar skall fästas på Jesus och att han får äran för allt.

Den som vill följa Jesus måste förneka sig själv, ära Gud och ge Guds kärlek utrymme.
Vi får inte låta oss påverkas av människor som har ont i sinnet.

Låt er inte föras vilse. Dåligt sällskap fördärvar goda seder. 1 Kor. 15:33

Jesus: Därför, allt vad ni vill att människorna skall göra er, det skall ni också göra dem. Matt. 7:12

Angående att inte göra skillnad på människor står det:

Lyssna, mina älskade bröder. Har inte Gud utvalt de fattiga i den här världen till att bli rika i tron och till att ärva det rike som han har lovat dem som älskar honom?
Men ni föraktar den fattige. Är det inte de rika som förtrycker er och drar er inför domstolar? Är det inte de som smädar det sköna namn som har nämnts över er? 
Om ni uppfyller den konungsliga lagen enligt Skriften: 
Du skall älska din nästa som dig själv, då handlar ni rätt.
 
Men om ni gör skillnad på människor begår ni synd, och lagen överbevisar er om att ni är överträdare. Jak. 2:5-9

Jesus: Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och varje dag ta sitt kors och följa mig. Luk. 9:23

 

Var Lilith Adams första fru?

Upp igen
       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0