Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

 

 

Jesu uppväxt

Hej! Jag heter Olof. Jag vill gärna veta var jag hittar berättelser ur Jesu liv mellan 12 och 30 år?

Jag vet, att han var väl utvecklad i förstånd och kunskap ifrån tidiga barnaår, att han dessutom vid 12 års ålder fanns bland de skriftlärde i templet. Hans skolgång var mest förlagd till synagogan och hemmet. Jag vet också, att Skriften säger, att han var timmerman såsom sin (styvfar Josef). Jag har också lärt av präster, att han utmärkte sig offentligt cirka tre år före sin död på korset. De offentliga gärningarna är ju omtalade i Bibeln - men de pågick som sagt bara i cirka tre år.

Frågan: Hur var familjelivet? Hade han något umgänge med jämnåriga? Vet någon mer om hans "vardagsliv", några fakta, som inte finns i Skriften?

Är era svar gratis? Tacksam för svar snart Olof



Tack för ditt mail Olof. Visst hade vi gärna velat veta mer om Jesu uppväxt och tiden innan han framträdde och i Andens kraft började predika, bota sjuka och uträtta olika tecken och under. 

Men vi kan inte grunda vår tro på något annat än det som står i Bibeln och där har man valt att koncentrera sig på det viktigaste. Vi får inte lägga till någonting till Guds ord. 

Syftet med de berättelser om Jesus som finns i Bibeln är att vi skall tro att Jesus är Guds Son
Jesus gjorde många märkliga under och tecken som inte finns med i Bibeln, helt enkelt på grund av utrymmesskäl. Därför är det inte underligt att det inte står så mycket om perioden innan Jesus började sin predikogärning.

Många andra tecken, som inte är nerskrivna i denna bok, gjorde Jesus i sina lärjungars åsyn. Men dessa har blivit nerskrivna, för att ni skall tro att Jesus är Messias, Guds Son, och för att ni genom tron skall ha liv i hans namn. 
Johannes evangelium 20:30,31

Johannes evangelium slutar så här:
Jesus gjorde också mycket annat. Om varje händelse skulle skrivas ner, tror jag att inte ens hela världen kunde rymma de böcker som då skulle skrivas. Johannes ev. 21:25

I Lukas evangelium 2:41-52 kan du läsa om när Jesus som tolvåring var i templet.
Det står också att Jesus inte hade studerat till rabbin:

När halva högtiden redan var förbi, gick Jesus upp till tempelplatsen och började undervisa. Judarna blev förvånade och sade: "Hur kan han känna Skrifterna, han som inte har studerat? Jesus svarade: "Min lära är inte min, utan hans som har sänt mig. Johannes ev. 7:14-16

Javisst är våra svar gratis. Mvh Veli Sergei.

»Jag vill veta allt om Jesu liv och barndom….

Vilken släkt tillhörde Jesus?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0