Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

 

 

 

 

 

Hur jag ska göra rent praktiskt när jag underordnar mig min man?

Hej. Jag undrar hur jag ska göra rent praktiskt när jag underordnar mig min man. Är ganska nytroende, men min man har varit troende jämt och han kommer från pingstkyrkan.

Vi är jämlika i vår relation, vi har exakt samma utbildning och tjänar lika mycket pengar. Vi är, som jag uppfattar det, lika "kloka" och reder ut våra problem tillsammans, ibland har han rätt, ibland jag. Jag respekterar honom mycket och han vet att jag älskar honom både genom mina handlingar och genom mina ord.

När vi tar beslut i frågor så diskuterar vi dem tillsammans och har aldrig problem med att hitta en kompromiss, och i vardagssammanhang när vi inte hittat en gemensam lösning (såsom om vi ska gå och handla eller inte, eller vem som ska diska) så brukar han eller jag få vår vilja igenom ungefär lika ofta beroende på vem som bryr sig mest i frågan just då.

Det är svårt att underordna mig honom, för jag vet inte hur jag ska göra. Har frågat honom hur jag ska göra, men han tycker inte att jag ska underordna mig honom. I vilka kommande situationer kan det tänka sig vara behov av att jag underordnar mig honom? I vilka eventuella situationer bör jag inte underordna mig?

Tack för hjälpen om ni vill svara på min fråga.


Tack för ditt mail.
Ni verkar ha det bra tillsammans och verkar inte ha några större problem i ert äktenskap.

När det gäller underordnande så handlar det om att ödmjuka sig i sitt hjärta.

Om båda underordnar sig Herren så finns där ju inga problem. Då blir det automatiskt så att man underordnar sig varandra och visar varandra respekt.

Mannen och kvinnan skall först underordna sig Gud. Sedan skall de underordna sig varandra. Den ene får inte bli den andres slav.

Och nu vill jag att ni skall veta att Kristus är varje mans huvud, att mannen är kvinnans huvud och att Gud är Kristi huvud. 1 Kor. 11:3

Man tar gemensamma beslut i familjeangelägenheter. Ibland är mannen klokare, ibland är kvinnan klokare. Vi skall underordna oss klokheten.
Vi skall inte lyda vare sig man eller kvinna, utan visheten.

Så har Visheten fått rätt av alla sina barn. Luk. 7:35

Ett äktenskap skall bygga på kärlek inte på lagiska föreskrifter.

Det viktigaste är att man visar uppriktig kärlek och är lyhörd för varandras behov. Den helige Ande vill hjälpa oss, leda oss där vi går bedjande fram.

I Bibeln står det hur alla troende skall förhålla sig till varandra – hur vi skall älska varandra så som Herren har älskat oss (Joh. 15:12), hur vi skall ödmjuka oss under varandra (1 Petr 5:5), överträffa varandra i ömsesidig aktning (Rom 12:10), visa mildhet, (Ef 4:2) sätta den andre högre än sig själv (Fil. 2:3), osv. Allt detta gäller i högsta grad även i äktenskapet!

Mvh Veli Sergei.

Var inte självupptagna och stolta. Var i stället ödmjuka och sätt andra högre än er själva.

Se inte på ert eget bästa utan tänk på andras.

Var så till sinnes som Kristus Jesus var. Fastän han var till i Gudsgestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa. Han som till det yttre var som en människa ödmjukade sig och blev lydig ända till döden – döden på korset. Filipperbrevet 2:3-8

Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. Galaterbrevet 3:28

 


Är rökning ett bevis på att man inte är frälst?

Upp igen             <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0