Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Vem skapade Gud?

En central punkt i kristendomen är att Gud skapade det mesta. Det känns tryggt att få en förklaring till hur universum och allt annat skapades, men vänta lite nu.....vem skapade i så fall Gud? Eller var det Guds första stordåd? Varde Gud, och så fanns han där redo för stordåd?

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)


Gud är för stor och mäktig för oss att kunna utrannsaka, men genom Guds Ande anar vi djupen i Gud.

Om vi kunde utforska Gud till fullo skulle han inte vara Gud.

Gud är evig, han har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Han är evigheternas Konung. Den som tror på Jesus skall också leva för evigt!

Gud säger om sig själv: "Jag är den Jag Är." 2 Mos. 3:14

Innan bergen blev till och du skapade jorden och världen, ja, från evighet till evighet är du, Gud. Psaltaren 90:2

Vet du inte, har du inte hört
att Herren är en evig Gud, som har skapat jordens ändar? Han blir inte trött och utmattas inte, hans förstånd kan inte utforskas. Jesaja 40:28

O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar. Romarbrevet 11:33

….den salige, ende Härskaren, konungarnas Konung och herrarnas Herre, som ensam är odödlig och bor i ett ljus dit ingen kan komma, och som ingen människa har sett eller kan se. Honom tillhör ära och evig makt! 
1 Timotheosbrevet 6:15,16

Allt det goda vi får och varje fullkomlig gåva är från ovan och kommer ner från ljusens Fader, hos vilken ingen förändring sker och ingen växling mellan ljus och mörker. Jakobsbrevet 1:17

Jesus sade: Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör. Johannes 11:25

Jesus Kristus är densamme i går och i dag och i evighet. Hebreérbrevet 13:8

Men eftersom Jesus lever för evigt, har han ett prästämbete som varar för evigt. Hebreérbrevet 7:24

En tillflykt är han, urtidens Gud,och här nere råder hans eviga armar. 
5 Moseboken 33:27

Allt har han gjort skönt i sin tid. Också evigheten har han lagt i människornas hjärtan. Ändå kan de inte förstå Guds verk, från begynnelsen till änden. Predikaren 3:11

Detta är evigt liv att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus. Johannes 17:3

Men du är densamme och dina år har inget slut. Psaltaren 102:28


Läs mer: »Jag undrar vem Gud egentligen är. Jag vet att han är treenig, med fadern, sonen och heliga anden. Men vem är han, hur är han?

Är himmelriket ett fysiskt rike, likt det vi lever i idag? Är himmelriket en plats på jorden?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0