Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 



 

 

 

 

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Undrar över tusenårsriket…är rädd att jag ska göra något hemskt och förlora frälsningen…Hur vet jag om ska jag verkligen förlåtit?

Kära pastorn....Jag har en fråga som gör mej orolig.

Jag läste i en bok om att det kommer ett tusenårigt rike eller ett fredsrike där det inte finns nåt ont och där alla lever i frid med varandra. Sen stod det att i slutet kommer den onde att släppas lös igen och att den får många att överge Gud.

Nu undrar jag för det första, NÄR kommer detta att ske? Vilka kommer till det riket, bara de kristna eller? Och sen det sista. Tänk om man levt som kristen här i denna värld och sedan när det onda kommer i slutet av det tusenåriga riket, tänk om man överger Gud? Jag menar är inte alla prövningar slut vid det laget?

Jag är livrädd för att jag ska göra eller säga något som gör att jag inte kan vara kristen längre. Jag önskar ibland att Jesus kom tillbaka fort så att jag inte hann göra något hemskt i mitt liv. Å andra sidan vill jag hinna göra mera något som är gott innan Jesus kommer tillbaka.

Sen en sak till. Hur kan man vara säker på att man förlåtit alla de människor man har vart bitter mot. Det står ju i Bibeln typ att om vi inte förlåter de som sårat oss, förlåter inte Gud oss.

Jag vill verkligen förlåta alla men hur kan jag vara säker på att jag verkligen gjort det? Att jag inte bara lurar mig själv att jag förlåtit fast har egentligen inte gjort det om du förstår vad jag menar.

Tack i förhand, Hannah.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Förlåtelsen
När det gäller att förlåta så får vi tänka på att söka behandla andra så som vi själva vill bli behandlade. Vi vill ju gärna bli förlåtna när vi felat, eller hur? Så som Herren har förlåtit oss skall också vi förlåta.

Tycker du att du har svårt att förlåta någon får du be Herren om hjälp och känner du oro när du tänker på en person som du inte vet om du förlåtit, så be för denne i kärlek, eller ta kontakt med vederbörande. Då kommer du att uppleva att bördan lättar.

Även om vi har förlåtit, kan vi inte uppleva gemenskap med någon som inte vill leva i försoning med oss - någon som kanske ständigt söker skada oss på något sätt. Du får inte sammanblanda den smärta du då kan känna med att tro att du inte förlåtit.

Efter en människas goda vilja räknas hennes barmhärtighet. Ords. 19:22

Förtrösta på Herren. Det är genom vår tro vi blir frälsta. Lita till Guds kärlek och omsorg och ty dig till honom under allt som möter.

Bibeln lär oss att vi inte skall grubbla över det förgångna eller belasta oss med framtiden utan ta en dag i sänder.

Paulus: Jag glömmer det som ligger bakom och sträcker mig mot det som ligger framför och jagar mot målet för att vinna segerpriset, Guds kallelse till himlen i Kristus Jesus. Filipperbrevet 3:13,14

Jesus: Gör er alltså inte bekymmer för morgondagen. Den skall själv bära sitt bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga. Matteus 6:34

Jesu återkomst och tusenårsriket
Vi troende längtar efter Jesu återkomst, men det är vanligt att vi på samma gång vill gång leva kvar för att kunna vara till nytta.

Paulus: Jag dras åt båda hållen. Jag skulle vilja bryta upp och vara hos Kristus, det vore mycket bättre. Men för er skull är det nödvändigt att jag får leva kvar. Filipperbrevet 1:23,24

Tusenårsriket kommer efter att Jesus kommit tillbaka och hämtat de sina. Alla människor som då lever kommer att vara med i tusenårsriket, inte bara kristna. Alla som blivit frälsta tidigare är slutgiltigt frälsta för evigt och kan aldrig någonsin förlora sin frälsning.

Mvh Veli Sergei.

Läs om tusenårsriket här: 
»När kommer Jesus tillbaka? 
Kan man komma till himlen efter att Jesus har hämtat hem oss? 

Vad betyder det ni skriver om villfarelse och vilddjurets märke?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0