Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Vad är kristendomens syn på livet?

Hej! Min son ska skriva en uppsats på engelska om "liv och död" inom någon religion. Jag undrar om du kan berätta lite för oss om hur kristendom ser på liv och död?

Jag läste lite om döden bland dina frågor men skulle vilja veta lite mer och så skulle jag vilja veta lite om hur ni ser på "livet".

Jag vore tacksam om det finns möjlighet att ge svar så snart som möjligt. Kanske mycket begärt, men man kan ju alltid fråga om det finns möjlighet…. 

Må så gott! 
Med vänliga hälsningar Ingela och Tommy

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 



Gud är den som skapat livet och det är Han som
uppehåller allt liv. Han är den store Livgivaren.

Det verkliga livet är inte något enbart fysiskt. Bibeln förklarar att människan inte bara lever av bröd, utan av Guds Ord.

Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun. Matteus 4:4

Människan kallas av Gud till Livet. Livet är något som måste mottas av människan. Man föds inte bara en gång: Jesus talade om att bli född på nytt för att få andligt liv och uppleva gudsgemenskap.

Om människan inte lever för Gud, utan bara lever för sig själv är människan andligt död förklarar Bibeln. Genom att tro och söka Guds vilja i sitt liv och ge vidare av Guds kärlek till nästan bevaras man i det verkliga livet, det överflödande livet som Jesus talade om:

Jesus: Jag har kommit för att de skall ha liv, ja, liv i överflöd. Joh.10:10

Jesus (Livets Furste) har gjort om intet syndens och dödens makt när Han dog och uppstod för vår skull. Genom tron på Jesus Kristus, som själv ÄR Livet får människan del av det verkliga livet som är evigt. Människans gudsgemenskap fortsätter efter döden, det eviga livet kan aldrig nedbrytas.

Jesus: Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun. Matteus 4:4

Guds bröd är det bröd som kommer ner från himlen och ger världen liv. Johannes 6:33

Jesus: Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta. Johannes 6:35

Jesus: Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. Johannes 14:6

Jesus: Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den.
Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den. Matteus 7:13,14

Om Jesus står det: I honom var liv, och livet var människornas ljus. Johannes 1:4

Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Johannes 3:16

Den som dricker av det vatten jag ger honom skall aldrig någonsin törsta. Det vatten jag ger skall i honom bli en källa, som flödar fram och ger evigt liv. Johannes 4:14

Jesus: Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus. Johannes 8:12

Du har visat mig livets vägar, och du skall uppfylla mig med glädje inför ditt ansikte. Apg 2:28

Paulus: Ty för mig är livet Kristus och döden en vinst. Filipperbrevet 1:21

När Kristus träder fram, han som är vårt liv, då skall också ni träda fram i härlighet tillsammans med honom. Kolosserbrevet 3:4

Om Jesus: Han har gjort slut på döden och fört liv och odödlighet fram i ljuset genom evangelium. 2 Timotheosbrevet 1:10Ty den som älskar livet och vill se goda dagar skall avhålla sin tunga från det som är ont och sina läppar från att tala svek.

Han skall vända sig bort från det onda och göra det goda, söka efter frid och sträva efter den.

Ty Herrens ögon är vända till de rättfärdiga, och hans öron är öppna för deras böner. Men Herrens ansikte är vänt emot dem som gör det onda. 
1 Petrusbrevet 3:10-12

»Frågor om döden, liv efter döden

Vad är bön och hur ska en bön vara?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0