Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 








Hur förklarar man för en muslim vad kristen tro är?

Hej! Jag håller på med ett projektarbete i skolan och jag har en grej kvar att göra som jag inte riktigt vet svaret på, så då tänkte jag att jag kan ju fråga en präst. Min fråga är då hur förklarar man för en kille som är muslim och ingenting vet om den kristna tron, hur förklarar man för honom vad kristna tror på och hur de lever?
Hoppas verkligen att du kan hjälpa mig med detta..    MVH Sofia


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 



Det är viktigt att man har kärlek och nöd för människor när man berättar om Jesus och kristen tro.  Herren vill lägga orden i vår mun genom den helige Ande. Det blir då mer än bara ord, det blir ett tal som berör personen man vittnar för.

Man ska tala om att allt i den kristna tron kretsar kring en PERSON: Jesus Kristus. Man ska berätta vad som står i evangelium, om allt som Jesus gjorde och lärde.

Tron på Jesus betyder allt, det är han som befriar från synd. Jesus tog på sig straffet för människans synd när Han dog på Golgata kors. Han är medlaren mellan Gud och människor. Hans offer på Golgata var ett offer som behagade Gud.

Man ska tala om att vi människor inte med egna ansträngningar kan befria oss från synden och nå Gud. Inget offer från vår sida är tillräckligt.

Vi får ta emot förlåtelse för våra synder och evigt liv av bara nåd genom att tro på Jesus och välkomna honom som vår Frälsare. Man ska berätta om vad man själv fått uppleva sedan man mött Jesus. Hos Jesus finner vi sann kärlek.

Jesus gör oss till nya människor. Vissheten om att vi äger nytt liv ger oss innerlig, jublande glädje. Han lyfter av oss våra bördor och ger oss frid. En kristen lever i försoning med andra människor, stillsamt, anspråkslöst och anständigt. Man söker friden.

Inte genom någon människas styrka eller kraft skall det ske, utan genom min Ande, säger Herren Sebaot. Sakarja 4:6

Jesus: Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra. Om ni har kärlek till varandra, skall alla förstå att ni är mina lärjungar. Johannes 13:34,35

Jesus: När den helige Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen…. Apg 1:8

Läs mer: »Frågor om evangelium och kristen tro

»Hur hjälper man en människa att börja tro och bli frälst?

Hur ska en kristen förhålla sig till sanningen?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0