Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Vad har Bibeln för syn på vänsterhänta?

Hej, Jag är en kille på 25 år som som har funderat på en grej. Vad har bibeln för syn på vänsterhänta? Är det guds vilja att jag ska skriva med höger hand? Jag kan skriva lite grann med höger hand men är inte lika bra på det. Jag tänker på vänsterhänthet som något ondskefullt då jag förknippar det med det engelska ordet sinister. Varför tvingade man förr vänsterhänta barn att lära sig skriva med höger hand? Har det någon grund i bibeln? Har aldrig själv blivit tillrättavisad att skriva med höger hand.

I bibeln står det på ett ställe att man ska göra sig av med handen om den får en att synda även om det skulle vara ens högra hand? Varför nämns den högra handen i sammanhanget? Tack för att du tar dig tid att svara på våra frågor. /Grubblaren

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Det är vårt sinnelag som räknas inför Gud. Herren vill se tro, kärlek och försoning hos oss. Han bedömer oss inte efter om vi är högerhänta, vänsterhänta eller om vi saknar händer. Om du ska lära dig skriva med höger hand hänger på hur stor nytta du tror du har av det och om det är mödan värt.
Man ska inte läsa in något speciellt i om ett ord har flera betydelser.

Anledningen till att man förr ville tvinga barn att skriva med höger hand var väl främst för att undvika risken att barnen skulle släpa handen i det de nyss skrivit och för att det förr det inte fanns så mycket verktyg för vänsterhänta. Man förstod inte att det kanske inte alltid fungerar så bra att söka tvinga barnen.

Jesu liknelse om att göra sig av med den högra handen eller högra ögat ska förstås inte tolkas bokstavligt på något sätt. Syftet med liknelsen är att visa på hur viktigt det är att vara radikal i sin tro och stå emot all synd.

I Bibeln används många bilder, liknelser och symboler för att enkelt förklara olika saker. Det var vanligt under antiken och även i bibliskt språkbruk att man gav höger och vänster en andlig och symbolisk innebörd och ställde dem mot varandra. Höger kunde ses som den viktigaste sidan och förknippades med styrka och kraft.

Liknelsen vill lära oss att man ska vara fast besluten att följa Jesus oberoende av vad det kostar. Vänsterhänthet eller högerhänthet har inget med saken att göra. 
Kristen tro bygger inte på symboler utan på verkligheten: att Jesus dog och uppstod för vår skull och att Han fullbordat vår frälsning.

Läs mer: »Hur påverkar en symbolisk eller historisk bibelsyn hur jag ser på andra människor?

Ty Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft skall hjälpa dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom. 2 Krönikeboken 16:9

En människa ser det som är för ögonen, men Herren ser till hjärtat.
1 Samuelsboken 16:7

Vi ska ha:

.... "rättfärdighetens vapen i både höger och vänster hand" 
2 Korinthierbrevet 6:7

Vilka är de vanligaste fördomarna från troende mot icke-troende?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0