Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Vilka är de vanligaste fördomarna från troende mot icke-troende?

Hej, vi är två tjejer som går tvåan i gymnasiet och håller på med ett arbete om fördomar.

Att ta reda på vilka fördomar som finns från icke-troende mot troende är ganska lätt, men att vända på frågan gör det betydligt svårare.

Därför vänder vi oss till Er, eftersom ni är troende och umgås i dessa omgivningar mer än oss.

Så frågan lyder, vilka är det vanligaste fördomarna från troende mot icke-troende? 
Mvh Sofia & Linn

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 



Ibland glömmer vi bort hur vi själva hade det innan vi blev troende.

Jesu blod renar från all synd. Frälsningen fick vi som en gåva av nåd. Det har inte med någon egen förtjänst att göra.

Det går inte i förväg att veta vem som kommer att avgöra sig för Jesus.

Både "stora" och "små" syndare blir frälsta. Vi är alla syndare frälsta av nåd och ingen har något företräde.

Vi kanske bedömer fel ibland utifrån hur någon ser ut eller något denne säger och tänker att hon/han inte vill höra evangelium om Jesus.

Någon som vi trodde var fientlig kanske bara visar upp en sådan fasad, fast hon egentligen är intresserad.

Jesus kom för att frälsa syndare. Alla har syndat och saknat härligheten från Gud, står det i Bibeln. Så som Jesus kunde frälsa oss trots vår stora okunnighet och vårt andliga mörker, så kan Han frälsa andra. Människan behöver bara ödmjuka sig, bekänna sin synd och ta emot reningen i Jesu blod.

Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst.´
Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. 
Romarbrevet 10:9,10

Ni levde utan hopp och utan Gud i världen. Men nu har ni, som är i Kristus Jesus och som en gång var långt borta, kommit nära genom Kristi blod. 
Efesierbrevet 2:12,13

Läs mer: »Varför kommer inte en snäll och skötsam person till himlen när en som levt ett "dåligt liv" kommer till himlen om han ångrar sig?

»Vad betyder "släng inte pärlor åt svinen"??

 

Varför är de så religiösa i USA?

 

Upp igen           <Föregående fråga

 

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0