Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

 

 

 

Hur ska jag överlåta mig åt Gud och bli befriad från oro? Läser Bibeln regelbundet och är flitig gudstjänstbesökare…

Det jag funderar på är om det finns något jag kan göra för att bli befriad från mina problem. Jag läser bibeln regelbundet och är flitig med att gå på gudstjänster. Men oron är att jag inte ska få hjälp pga. att det kanske är något jag inte gjort som jag måste göra för att få hjälp. Du har pratat om överlåtelse. Jag förstår fortfarande inte vad jag kan göra för att överlåta mig. Jag har bett till Jesus att han får mitt liv. Jag har också en vilja att göra det Han vill att jag ska göra. Jag har bekänt Jesus som herre. Men jag står här med mina problem och min oro. Och jag undrar finns det något mer jag kan göra, eller handlar det bara om att jag måste lita helt Gud och vänta på hjälp?      
/X

Frälsning är inget vi gör. Frälsning är något vi blir erbjudna att ta emot.

Jesus: Detta är Guds gärning, att ni tror på den som han har sänt. Johannes 6:29 ("den som han har sänt" = Jesus)

För att kunna ta emot frälsningen som redan står färdig åt oss behöver vi bara göra plats i våra hjärtan för Kungars Kung. Han behöver utrymme.

Jesus vill vara Herre, och då räcker det inte med att bara säga att Han är Herre. Man måste göra sig av med all otro och allt som strider mot Gud, det som inte bygger upp tro. Var allvarlig i ditt hjärta och ta ställning för Jesus. 
Lita på Hans kärlek!

Det handlar om att våga tro på Jesus av hela sitt hjärta och överlåta sig själv och alla sina angelägenheter åt Honom. Jesus vill ha vår odelade kärlek.

Evangelium betyder glädjebudskap eller gott budskap! 
Det handlar inte om att du i egen kraft ska kämpa och känna att du blir god nog. Frälsningen fullbordades av Jesus på Golgata kors. Du är redan godtagen av Gud tack vare Jesu offer på Golgata. Syndens makt blev krossad där. 
Tro på Jesus och du blir frälst. 

Ta ett beslut om att stå emot otron som talar till dig och lita på Guds löften. Lita helt på Herren och ge inte upp. Bara så kan man bli född på nytt. Det behövs ingen stor tro. Men man behöver omsätta den lilla tro man har – ta ett aktivt steg i tro – och i barnslig förtröstan lita på att Herren gör resten. 
Han kan frälsa till fullo.

Därför kan han också helt och fullt frälsa dem som genom honom kommer till Gud, ty han lever alltid för att mana gott för dem. Hebreérbrevet 7:25

Men utan tro är det omöjligt att behaga Gud. Ty den som kommer till Gud måste tro att han är till och belönar dem som söker honom. Hebreérbrevet 11:6

Närma er Gud, så skall han närma sig er. 
Jakobsbrevet 4:8

Herren är nära dem som har ett förkrossat hjärta och frälsar dem som har en bedrövad ande.
Psaltaren 34:19

Lyssna gärna på predikningarna

Läs mer: »Jag är uppvuxen i ett religiöst hem, har varit aktiv i frikyrkan, har läst Bibeln och försökt bete mig som en kristen, utan att bli frälst. Hur ska jag bli fri?

Nästa fråga:Hur ska man göra för att ständigt arbeta för Herren, be ständigt och ständigt göra Guds vilja?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0