Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

 

 

Jag har senaste veckorna börjat bli rädd för Gud och döden…

Hej! Jag är en 17 årig tjej som har växt upp i en kristen familj. Som barn var jag jättetroende och bad varje dag. Jag var till och med en del av kyrkören för barn och gick kurser i läran om Gud. 

Men idag har jag under de senaste veckorna börjat bli rädd för Gud och döden. Jag vill mer än allt komma närmare Gud men något drar mig tillbaka. Jag känner mig rädd hela tiden, mest för vad som händer efter döden, om jag kommer komma in i Guds rike med min familj. Jag känner också ibland att Jesus inte älskar mig och ibland känner jag mig värdelös, som ett experiment av Gud. 

Jag vet inte vad det är jag försöker åstadkomma med att skriva de här mailet men jag hoppas att du har en lösning på mitt stora oundvikliga problem. Jag sover och vaknar med darrande ben och jag vet inte vem jag ska vända mig till, mina föräldrar säger bara att jag inte ska vara rädd och att Gud kommer ta hand om mig och de tar inte mitt problem på allvar. Jag vet inte om det finns ett svar till detta men tack ändå!

Den oro du upplever kan mycket väl vara en syndanöd. Du ska ta tillfället i akt och omvända dig till Jesus.

Gud vill ge ett helt nytt liv där du i första hand räknar med Jesus och frågar Honom till råds. Du tror på Jesus redan. Men Han vill komma först i ditt liv. Det är då du upplever den stora förvandlingen i ditt liv. Du blir frälst, eller född på nytt. Det finns olika ord för detta i Bibeln, men de står för samma sak.

Sen är det meningen att du ska ha en underbar gemenskap med andra som upplevt frälsning.

Vänd om till Jesus av hela ditt hjärta. Förstår du vad det innebär? Jesus vill vara Herre i ditt liv, den som bestämmer din väg, den du älskar högst av allt, ja mer än allt på denna jord. Du kan få lov att leva trygg i Hans nåd och kärlek varje dag. När du söker Jesus av hela ditt hjärta kommer han att leda dig.

Tro och förtrösta på Jesus av hela ditt hjärta. Jesus gav sitt eget liv för dig – ett verkligt bevis på hans kärlek. Det var dina synder han bar på korset. Han är uppstånden från de döda och lever idag.

Det står mycket på denna webbplats om frälsning, pånyttfödelse, om att vara omvänd. Läs vidare och om du undrar över något får du gärna fråga igen. 

Längre fram kommer till exempel frågan: Vad är omvändelse? där det står mer detaljerat hur man blir frälst.

Vi ber för dig!

Paulus skrev:

Men nu gläder jag mig, inte därför att ni blev sorgsna utan därför att er sorg ledde till att ni ångrade er. Det var ju efter Guds vilja som ni blev bedrövade, och därför har ni inte lidit någon skada genom oss.
Ty en sorg efter Guds vilja för med sig en ånger som man inte ångrar och som leder till frälsning. Men världens sorg leder till död. 2 Korinthierbrevet 7:9,10

Herren är nära dem som har ett förkrossat hjärta och frälsar dem som har en bedrövad ande. 
Psaltaren 34:19

Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit. 
2 Korinthierbrevet 5:17 Folkbibeln

Hjälp! Är jag verkligen frälst?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0