Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 



Jesus frestas - Matteus kap. 4

Hur ska jag kunna segra över frestelser?

Hur ska jag kunna segra över frestelser? 
Jag vill så gärna följa Jesus men saknar den rätta kraften.

Lev i vakenhet, stå emot frestelser i tro och tänk på att Gud ser dig. Gud som ser i det fördolda lönar dig när du söker Honom i gudsfruktan och du låter dig helgas. Var ivrig i ditt sökande.

Tänk inte att du är ensam när du frestas, Jesus är ju för dig, med dig när du söker stå emot frestelser i tron på Honom.

Vi ska inte tro att prövningarna försvinner bara för att vi är kristna. Vi kanske många gånger frestas att bli otåliga med varandra osv. Däremot har vi blivit lovade Hjälparen den helige Ande som ger kraft till att besegra svårigheter. Herren vill låta oss växa i nåden och få del av allt mer segerkraft till övervinnande av allt som är i denna världen.

Se på Jesus, tänk på vad Han utstått och lidit för din skull.

Har du prövat bön och fasta? Det är ett sätt att komma närmare Gud. 


» Skulle vara tacksam för information om fastan... 

» Biblisk bön och fasta. När och hur fastar man? Tips om fastan.

Ingen annan frestelse har drabbat er än vad människor får möta. Gud är trofast, han skall inte tillåta att ni frestas över er förmåga, utan när frestelsen kommer, skall han också bereda en utväg, så att ni kan härda ut. 
1 Korinthierbrevet 10:13

Var nyktra och vaksamma. Er motståndare djävulen går omkring som ett rytande lejon och söker efter vem han skall sluka.
Gör motstånd mot honom, orubbliga i tron, och tänk på att era bröder här i världen utstår samma lidanden. 1 Petrusbrevet 5:8,9

Ty allt som är fött av Gud besegrar världen, och detta är den seger som har besegrat världen: vår tro. Vem kan besegra världen utom den som tror att Jesus är Guds Son? 1 Johannesbrevet 5:4,5

Herrens ögon är överallt, de vakar över både onda och goda. Ordspråksboken 15:3

Jesus: Detta har jag talat till er, för att ni skall ha frid i mig. I världen får ni lida, men var vid gott mod. Jag har övervunnit världen. Johannes 16:33

Jesus: Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa. Johannes 14:27

Men Gud vare tack, som ger oss segern genom vår Herre Jesus Kristus. 
1 Korinthierbrevet 15:57

Skulle Gud förlåta mig om jag konverterade till islam för kärlekens skull för att sedan ändra till kristendomen?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0