Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hur kunde Adam och Eva lockas av djävulen? Räckte inte det de hade fått av Gud?

Hej!

Hur kunde perfekt skapade varelser lockas av något som Djävulen hade att erbjuda. Var det inte tillräckligt med det de hade fått från Gud? Jag har hört olika teorier. Några bättre än andra. Många cirklar runt i något som dem själva inte riktigt förstår. Är det kanske inte meningen att vi ska veta det nu? Vad är din teori?
Tacksam för svar.

Mvh Miriam.


Gud undanhöll inte Adam och Eva något gott
Det Adam och Eva hade fått av Gud var naturligtvis mer än nog. De levde i en paradisisk tillvaro. De hade fri, öppen gemenskap med Gud - skapade just för detta. Säkert gladdes de när de hörde Herren Gud vandra i lustgården.

Adam och Eva levde också i öppen gemenskap med varandra. Barnafödandet skulle vara smärtfritt och skulle enbart innebära glädje. De kunde arbeta utan slit och knog.

Guds avsikt var att Adam och Eva inte alls skulle vara medvetna om ondskan, de skulle inte ha något alls med mörkrets och ondskans rike att göra.

Adam och Eva levde i total frihet, de hade till och med friheten att inte synda (denna frihet försvann efter att de syndat. Då var de inte längre fria att inte synda).

Alla har syndat och saknar härligheten från Gud…. Romarbrevet 3:23)

Adam och Eva blev bedragna genom list och lögn
Det står i Bibeln att det var med list som de blev bedragna.

Ormen kamouflerade sin ondska och verkade inte skräckinjagande, utan var tvärtom förmodligen behaglig att se på och lyssna på: Det står ju skrivet:

Satan själv gör sig lik en ljusets ängel. 
2 Korinthierbrevet 11:14

När Eva lyssnade till ormen fördärvades hennes sinnen:

Men jag är rädd för att liksom ormen med sin list bedrog Eva, så skall också era sinnen fördärvas och vändas bort från den uppriktiga och rena troheten mot Kristus. 2 Korinthierbrevet 11:3

Eva lurades till att tro att Gud undanhållit dem en klokskap och visdom som de skulle få om de åt av kunskapens träd.

Tomma och förvirrade tankar
Efter att de ätit av den förbjudna frukten så är det tydligt att deras tankar inte längre var av Gud. Vi ser i stället hur deras förvirring ökade. 
Deras tankar blev tomma och fåfänga och deras handlingar stämde överens med hur de tänkte.

När Adam och Eva ätit av kunskapens träd blev de förvisade från lustgården och deras liv förändrades totalt. Bl.a. sa Gud till Adam att han genom möda skulle få näring genom marken:

I ditt anletes svett skall du äta ditt bröd till dess du vänder åter till jorden, ty av den har du tagits. Jord är du, och jord skall du åter bli.
1 Moseboken 3:19

Allvarligast av allt är att ormen lurade Adam och Eva att de inte skulle dö om de åt av kunskapens träd.

Innan hade Adam och Eva möjligheten att leva för evigt i underbar gemenskap med Gud. Men de valde tragiskt nog syndens och dödens väg och så kom detta in i hela människosläktet.

Läs om syndafallet och dess följder i 1 Moseboken kapitel 3.

Hälsningar Brobyggarna.

Läs svaret på en tidigare fråga:
»
Varför hamnade hela mänskligheten under syndens välde på grund av något som Adam gjorde?  

Är det fel att lyssna på icke-kristen musik?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0