Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

Ska bibelläsning kännas som ett tvång?

Undrande. Jag lever efter kristna värderingar och får ofta frågan om jag studerar och läser bibeln varje dag, men det gör jag ej var dag då det är svårt att få tiden att räcka till så då frågar jag er:  var i bibeln står det att vi SKA läsa bibeln var dag?  Hamnar vi i H-vetet annars?

Och slutligen min vän får starka påtryckningar om att läsa var dag, är det okay med en kristen värdering då isåfall att det kan vara så att det är ej hans känsla o få bjuda in helig ande till bibelstund? förstår ni?  det blir en bibelläsning på uppmaning, vilket kan kännas som tvång att göra det just då på uppmaning o ej i eget lugn, vad svarar ni?  tacksam för svar.   Mikael.

Hej Mikael. När man läser Bibeln regelbundet förstår man andliga saker bättre och får en större frälsningsvisshet.

När problemen kommer har man då en bra grund att stå på, som gör att man klarar av olika situationer bättre.

Men man ska inte känna det som en tyngd eller ett tvång att läsa Bibeln, för Gud kräver ingenting. När man gör något av tvång så bär det ingen frukt. Man blir bara frustrerad. 

Man ska känna frid över att läsa Guds Ord. När du handlar i frid och frihet ger det god frukt. När vi handlar enligt bibelordet ser vi frukt och då växer tron, för vi ser att Guds Ord är sanning.

Bibelläsning är något vi gör för vår egen skull. Man kan jämföra det med att äta mat varje dag. Gör man inte det blir man svag. Man behöver hämta andlig näring ur Guds Ord för att bli både starkare och stabilare i tron. 

Men som sagt, Gud fordrar inte saker av oss. Det får inte bli tvång, för det kommer ingen välsignelse av det. Gud har kallat oss att leva i frihet och till att drivas av Kristi kärlek.

Hälsningar pastor Luis Blas, Icthus församling och Brobyggarna Kristen Församling

Läs mer: Hur ska jag få inspiration att läsa Bibeln mer?

Är alla delar av Bibeln lika bra eller heliga? Hur ska man läsa Bibeln?

Hur blir man fylld med helig Ande?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0