Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

ÄR ÄKTENSKAPET OUPPLÖSLIGT?

Vad menar du att Bibeln säger om omgifte? 
Kan man tolka Bibeln så att Matt. 19:9 ger rätt till omgifte om en maka varit otrogen och att 1 Kor. 7:15 ger rätt till omgifte vid övergivande, eller är äktenskapet oupplösligt? Hur skall man då hjälpa dem som redan är omgifta. Får de leva ihop som man
och kvinna ändå, eller bara som vänner?
      "undrande"


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Kärleken skall kallna hos de flesta
Vi skall inte anpassa oss efter världens sätt att leva. Bibeln ger riktlinjer för hur vi skall leva. Äktenskap som håller på att gå sönder kan helas igen. Vi får inte se skilsmässa som lösningen på problemen i äktenskapet. Som kristna har vi Herren att gå till och får hjälp och kraft att leva i försoning och ett utgivande liv. Kristus enar. Man måste vara villig att bearbeta problem i äktenskapet och att ärligt söka lösningar. Lever båda parter i förnyelse finns det större förutsättningar för ett lyckligt äktenskap livet ut.

Men vår tid präglas av oro och slitningar mellan människor. Aldrig tidigare har det varit så många skilsmässor som nu. Det är då inte förvånande att även antalet skilsmässor i församlingarna har ökat. Tidsandan påverkar även de kristna på olika sätt. Därför behöver vi tala om dessa problem och förebygga dem i tid.

Gud som är kärleken vill lära oss kärlekens väg. Vi får inte ta lätt på Guds kärlek och nåd och vi får vi inte ta lätt på äktenskap. Många har för bråttom att gifta sig.

Kärleken i äktenskapet måste hållas levande. Då räcker det inte med att bara den ena parten arbetar på detta. Kärleken måste ha ett utflöde från båda parter.

Om någon lever egoistiskt och kärlekslöst blir denne orsak till att äktenskapet bryts. När kärleken inte finns är äktenskapet brutet – alltså redan innan skilsmässan. Vad som räknas i vårt kristna liv är i vilken ande vi handlar och vilka våra motiv är.


Situationer man inte råder över

Det finns situationer man inte råder över. Man kan bli övergiven för sin tros skull. Bibelverserna du nämner kan tolkas som att det generellt är så att den som inte kan belastas för att det blivit skilsmässa inte är förbjuden att gifta om sig. Om man däremot är olämplig för äktenskap, därför att man t.ex. konsekvent utnyttjar och förödmjukar sin make eller maka, på grund av att man har ett egoistiskt sinnelag, är det inte tillrådligt att man gifter om sig efter en skilsmässa. Men Herren ger aldrig upp en människa. Om någon får uppleva en genomgripande förnyelse och livsförvandling, kommer saken i annat läge.

Endast Gud känner vårt innersta väsen och han skall en dag avslöja allt som människor haft i sinnet:

Fäll därför inte någon dom i förtid, innan Herren kommer. Han skall lysa upp det som mörkret döljer och avslöja hjärtats tankar och avsikter, och då skall var och en få sitt beröm av Gud. 
1 Korinthierbrevet 4:5

Framför allt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta, ty från det utgår livet. Ordspråksboken 4:23

När det gäller dem som redan är omgifta då de kommer till tro, så är det så att man inte ansvarar för det som skett före frälsningen oavsett vad som skett, det är med i syndaförlåtelsen.


Vara till uppbyggelse i församlingen och inte lägga bördor på varandra

Vi skall vara ett stöd för varandra i församlingen när någon får det svårt. Vi skall uppmuntra varandra till kärlek och trofasthet.
När äktenskapet knakar i fogarna, så är det bön och kommunikation makarna emellan i första hand som gäller. Vi måste inte alltid få rätt, utan får ödmjuka oss under varandra. Gud gör under som svar på bön. Ber vi inte lär vi inte få se några under! Talar vi inte ut med varandra och söker kommunikation är det svårt för kärleken att hållas levande.

Om endast en part vill försonas i ett äktenskap, så kan tyvärr denne inte hålla fast vid den andra som vill skiljas! Vi får tyvärr inte alltid bönesvar när människor vill vandra sina egna vägar. Herren som vill att alla människor skall bli frälsta, tvingar inte någon. Vi väljer själva om vi vill tillhöra Herren. Inte heller vi kan tvinga oss på varandra eller hålla fast varandra.

Om någon misslyckas i sitt äktenskap och denne i uppriktig ånger omvänder sig så finns förlåtelse. Skilsmässor är alltid tragiska för alla inblandade parter. Men när det gäller dödssynder har det rått lagiskhet och felaktiga uppfattningar i gångna tider. Det är ingen dödssynd att skilja sig och gifta om sig!
Å andra sidan: Tar vi lätt på äktenskapslöftena, förhärdar vi oss och har inte förstått vad kristen tro och ansvar är.

Orsakerna till skilsmässor varierar. Det är inte vår uppgift att lägga bördor på varandra eller döma varandra. Om någon syndar skall vi be, står det, och det finns bara en synd som inte förlåts och det är hädelse mot den helige Ande! God själavård är inte partisk.

3 Då kom de skriftlärda och fariseerna fram till honom med en kvinna som hade gripits för äktenskapsbrott. De ställde henne mitt framför sig 4 och sade: "Mästare, den här kvinnan greps på bar gärning, när hon begick äktenskapsbrott. 5 I lagen har Mose befallt oss att stena sådana. Vad säger då du?" 6 Detta sade de för att snärja honom och ha något att anklaga honom för. Men Jesus böjde sig ner och skrev med fingret på marken. 
7 När de stod kvar och frågade honom, reste han sig och sade: "Den som är utan synd må kasta första stenen på henne." 
8 Och han böjde sig ner igen och skrev på marken. 
9 När de hörde detta gick de därifrån, den ene efter den andre, de äldste först, och han blev lämnad ensam kvar med kvinnan som stod där. 
10 Jesus reste sig upp och sade till henne: "Kvinna, var är de? Har ingen dömt dig?" 11 Hon svarade: "Nej, Herre, ingen." Då sade Jesus: "Inte heller jag dömer dig. Gå, och synda inte mer!" Johannes 8:3-11

Kan man lita på Bibelns uppgifter om de första människornas höga ålder?

Upp igen       <Föregående fråga

Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0