Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 






 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 


 

Straffar Gud med sjukdom?

Hej!

Jag slog upp er inställning till agning av barn, och fann till min stora glädje att ni fördömer detta. Jag citerar: "Man skall inte tillrättavisa barn fysiskt, man skall inte slå barn. Barn som blir misshandlade slår andra för de tror att det är så man skall tillrättavisa andra. När de så småningom själva får barn gör de ofta likadant mot sina egna barn".

Själv har jag aldrig blivit agad och avskyr det faktum att många kristna använder Bibeln för att försvara sina våldshandlingar. Det är bara det att nu har hela min grundtro om detta börjat att gunga. 
Anledningen: Jag är fysiskt väldigt sjuk, och trots förböner under flera år, har jag inte blivit frisk, precis tvärtom. 
Den goda och kärleksfulla Gud jag alltid trott på (en Gud som alltid låter nåd gå före rätt), har nu förvandlats till en sträng och straffande Gud (ett tankemönster jag inte kan komma ifrån). Kan det vara så att Gud straffar/slår mig??? Jag tror ju själv verkligen inte på våld (och tänker aldrig slå mina barn), men tanken om att Gud stödjer detta (och själv använder sig av det) stör mig så mycket. Jag vill ju att Gud/ Jesus/ den helige Ande skall vara mitt föredöme.

Och det låter säkert jättedumt det här, men om Jesus förespråkar våld (vilken form det än gäller) så kommer jag att bli så fruktansvärt besviken.

Jag har läst flera kristna böcker som behandlar ämnet sjukdom och som säger att Gud lägger på sina barn sjukdomar som straff för att rädda dom från något värre (med andra ord- agar). (Jag vet en som syndade rejält och sedan insjuknade i en svår sjukdom. Var det Guds straffande hand, eller helt enkelt "det man sår får man också skörda". )

Jag skäms och känner mig förkastad av Gud.

Kan ni hjälpa mig med era tankar kring detta?

Med Vänlig hälsning, T.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Jesus är densamme idag
Evangelierna är fullspäckade med berättelser om hur Jesus botade alla sjuka som kom till honom.

Jesus ägnade en stor del av sin verksamhet på jorden till att bota sjuka och han har inte förändrats, han botar sjuka också idag. Han bar våra synder och sjukdomar upp på Golgata kors. (Läs gärna tidigare fråga: »Vad är meningen med korsfästelsen?). 

Genom Jesu sår är vi helade. Om vi ser all sjukdom som straff har vi svårt att tro på helande.

Om Jesus står det:

Men det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad. 
Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. 
Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade.
Vi gick alla vilse som får 
var och en gick sin egen väg, 
men all vår skuld lade Herren på honom. Jesaja 53:4-6

Guds löften
Herren vill inte att du skall uppleva otro och bli sargad i ditt inre utan vill lösa dig från fruktan. Han har gett sitt liv för dig. Tvivla aldrig på Guds gränslösa godhet och kärlek till dig, utan ta till dig Guds underbara löften.

Det verkar som om böckerna du läst har fört dig in i fel tankebanor. Gud är ljus och inget mörker finns i honom:

Allt det goda vi får och varje fullkomlig gåva är från ovan och kommer ner från ljusens Fader, hos vilken ingen förändring sker och ingen växling mellan ljus och mörker. Jakobsbrevet 1:17

Jesus: Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus. Johannes 8:12

Helöverlåten
Herren vill avlyfta dina bördor och hjälpa dig med alla dina bekymmer. Vi skall inte försöka förklara orsaken till varje sjukdom.

En del sjukdomar är till Guds förhärligande:
Jesus botar en blindfödd
När Jesus kom gående fick han se en man som var blind från födelsen. Hans lärjungar frågade: "Rabbi, vem har syndat, han själv eller hans föräldrar, eftersom han föddes blind?" 3Jesus svarade: "Det är varken han eller hans föräldrar som har syndat, utan detta har skett för att Guds gärningar skulle uppenbaras på honom. Johannes 9:1-4 
(Läs gärna hela berättelsen i Bibeln till vers 41)

Åt den sjuke mannen vid Betesda som Jesus botade sa Jesus: 
Se, du har blivit frisk. Synda inte mer, så att inte något värre drabbar dig. Johannes 5:14

Värre än sjukdom är att gå förlorad. Det viktiga är att vi är helöverlåtna. Oavsett om vi är sjuka eller friska så är då vi redo när Jesus kommer tillbaka.

Ibland blir vi sjuka för att vi inte sköter om vår kropp som är den helige Andes tempel. Vi kanske i oförstånd arbetar för mycket eller missköter kroppen på annat sätt. 
Även när det gäller Guds verk så behöver man dra sig tillbaka och vila emellanåt.

Inte alla sjuka som får förbön blir friska. Vi kan inte alltid förklara varför, endast Gud vet. Gud låter mycket vara fördolt för oss. Men tron kan vara mäktigt verksam även när man är sjuk och man behöver inte förstå allt.

Tröst och kraft
Om den sjuke inte blir botad från sin sjukdom kan hon ändå få hjälp genom att hon upplever Guds tröst och får kraft att bära sjukdomen. Det största helandet är trots allt det inre helandet som vi upplever när vi blir frälsta. Den som är sjuk är inte en sämre kristen. Att man är sjuk behöver inte betyda att man har mindre tro än andra. En sjuk kan be för andra sjuka och kan få glädjas över att se andra botade som svar på sina böner.

För den som älskar Gud samverkar allt till det bästa, även svårigheter. Det gäller att hålla ut när tron prövas på olika sätt. Lycka till.

Läs mer om helande:

Markus 16:15-18

Ordspråksboken 4:20-22

Jakobsbrevet 5:13-18

1 Petrusbrevet 2:24,25

Läs mer om hur man upplever tro i nästa fråga:

Hur skall jag göra för att alltjämt uppleva Guds närvaro?

Upp igen       <Föregående fråga

Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0