Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Meningen med korsfästelsen  &
"Hur kunde Gud
ångra sig?"

Jag har en fråga som har stört mig ganska länge ang. hela idén med kristendom.

Det handlar mycket om att Gud älskar människorna så enormt mycket att han offrade sin ende son, Jesus, och lät honom dö på ett kors. Men är detta verkligen ett så stort offer med tanke på att både Gud och Jesus visste om att han skulle återuppstå efter tre dagar? Jag skulle gladeligen kunna offra mig själv och min son (om jag hade någon) för att rädda hela mänskligheten om jag visste att jag skulle återuppstå efter några dagar. (Lite cyniskt kanske, men du förstår nog vad jag menar.)
Vad var själva vitsen med korsfästelsen?

En annan fråga är hur Gud kunde ångra att han skapat människorna (innan syndafloden), när han rimligtvis borde ha vetat vad som skulle komma att hända?

Tack för en användbar hemsida!



Meningen med korsfästelsen

Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Joh. 3:16

Alla människor har syndat och så har gemenskapen med Gud blivit bruten och döden har kommit över alla människor. För att vi skulle frikännas och stå skuldfria led och dog Jesus i vårt ställe. Jesus bar våra synder upp på korset och gjorde slut på dödens välde.

Ingen har större kärlek än att han ger sitt liv för sina vänner. Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe medan vi ännu var syndare.

Det är meningen att vi skall gripas av kärlek till Herren när vi ser och förstår hur mycket han älskar oss.

Hela vår frälsning grundar sig på att vi blir försonade med Gud genom hans Sons död och uppståndelse. Vår egen rättfärdighet kan inte frälsa oss. Vi blir frälsta av att tro att vi utan att ha förtjänat det blir rättfärdiggjorda, dvs. renade i Jesu blod.

Jesu offer

I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till. Johannes 1:1-3

Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud, utan avstod från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. Fil. 2:6,7

Jesus fanns innan han lät sig födas på jorden. Jesus var jämlik med Gud. Genom Jesus har allt skapat blivit till.

Men han avstod från sin jämlikhet med Gud när han till det yttre blev en människa. Han lämnade himlens härlighet frivilligt.

På jorden levde han hela tiden ett uppoffrande, tjänande liv. Eftersom Jesus tog på sig straffet för hela mänsklighetens synder var han tvungen att genomgå ett svårt lidande.

Djävulen frestade Jesus på många sätt för att få honom på fall.

Men Jesus stod emot varje frestelse. Han var utan synd, trots att han blev frestad i allt. Det var allt gjort för vår skull.

Hur kunde Gud ångra sig?

Gud är helig och rättfärdig. Människornas ondska var så stor före syndafloden att de drog på sig Guds oundvikliga dom. Så kom den fruktansvärda översvämningskatastrofen där alla människor på jorden gick under, alla utom Noa och hans familj. (Läs gärna hela sammanhanget i 1 Moseboken kap.6-8)

Gud visste i förväg vad som skulle hända, men det gjorde inte hans bedrövelse och smärta mindre när allt inträffade. Människorna hade skapats med en fri vilja.

Gud är inte opersonlig eller avlägsen. Men Gud reagerar på hur människor handlar. Vi kan t.ex. genom våra böner påverka Gud.

Hur Gud reagerar hänger alltså alltid ihop med människans handlande. Gud är långmodig och barmhärtig och vill att alla människor skall bli frälsta. Gud kan bli vred, men när människorna gör bättring ändrar sig Gud och förlåter.

Läs om hur folket i Nineve bättrade sig och hur Gud därför ångrade sig i Jona bok i Gamla Testamentet.

De rättfärdiga möter lidande, hur förklarar man det?

Upp igen      <Föregående fråga

Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0