Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

 

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Hur skall bibeltexten om undret med bröden och fiskarna tolkas? 
Vem vänder sig texten till?


Jag heter Tina och jag går på gymnasiet sista året. 
Vi har fått en uppgift i skolan som handlar om att se hur olika människor tolkar samma text.
Den texten som jag har valt är Matt. 14:13-21 "Mat åt femtusen". Det som jag vill ha reda på är:

*Vad texten handlar om.

*Till vem texten vänder sig.

*Vilket syfte och budskap som texten tycks ha.

*Finns det flera tolkningsmöjligheter?

*Finns det symboler i texten och i så fall, vad betyder dom?

Tacksam för om ni ville hjälpa mig med detta. 
Tack på förhand.
/Tina


 
Undret med bröden och fiskarna står det om i Matt. 14:13-21, Mark. 6:30-44, Luk. 9:11-17 och Joh. 6:1-15. 

Läs även Joh. 6:22-70 där Jesus förklarar huvudsyftet med undret.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mat åt fem tusen män
Jesus predikade med makt och myndighet, han förlät synder, botade sjuka, drev ut demoner, uppväckte döda och gjorde många andra tecken - han hade t.ex. makt över naturens krafter.

Folk kom till Jesus i stora skaror när de hörde talas om allt han gjorde. Alla som rörde vid Jesus blev friska och när folkmassorna trängde sig inpå honom uppstod det flera speciella situationer.

Det var så många som kom och gick att Jesus och lärjungarna inte ens fick tid att äta. Därför gav de sig av i en båt för att fara till en enslig plats och vila lite. Men folket fick reda på det och skyndade till fots från alla städerna och kom före dem.

När Jesus steg ur båten och fick se den stora skaran, fylldes han av medlidande och talade till dem om Guds rike och botade alla som behövde hjälp.

På kvällen föreslog lärjungarna att Jesus skulle låta folket ge sig av till byar och gårdar runt omkring och köpa sig något att äta. De var ju ute i ödemarken.

Jesus svarade: "Ge dem något att äta, ni själva."
Lärjungarna sa: "Vi har inte mer än fem bröd och två fiskar – om vi nu inte skall gå och köpa mat åt alla de här människorna."
Det var omkring fem tusen män, förutom kvinnor och barn.
Men Jesus sa till lärjungarna: "Låt dem slå sig ner i grupper om 50."
De gjorde som han sa och lät alla slå sig ner.

Jesus tog de fem bröden och två fiskarna, såg upp mot himlen, välsignade dem och gav åt lärjungarna för att de skulle dela ut till folket. Alla åt och blev mätta och de överblivna bitarna samlades ihop, det blev tolv korgar.


Till alla människor i alla tider
Gud kom till oss i mänsklig gestalt i Jesus Kristus. För Gud är ingenting omöjligt. Tecken, under och kraftgärningar som Jesus gjorde blev nedskrivna för att vi skall tro på Jesu makt och ha liv i hans namn. Jesus är hela världens Frälsare.

Jesus bryr sig om varje människa och vill fylla alla våra behov, han bryr sig om varje detalj i våra liv. Men han sa:

Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. Matt. 6:33

Han vill att vi skall prioritera rätt och inte bara tänka på jordelivet. Jesus vill ha gemenskap med oss i kärlek både här på jorden (genom den helige Ande) och sedan i evigheten.

Han ville att människorna som såg honom göra undret med bröden och fiskarna skulle sätta värde på det på rätt sätt och förstå att han var mer än bara människa – han är Guds Son. 
Han kom för att göra slut på döden och ger evigt liv åt alla som omvänder sig och tror på honom.


Dagen efter 
Dagen efter bespisningsundret sökte folkmassan upp honom igen. Men folket hade inte tänkt på att undret bekräftade att det Jesus sagt om sig själv var sant. Jesus sa:
 

Ni söker mig inte därför att ni har sett tecken, utan därför att ni fick äta av bröden och blev mätta. Arbeta inte för den mat som tar slut utan för den mat som varar och ger evigt liv och som Människosonen skall ge er. Johannes 6:26,27

Sedan talade Jesus med dem om livet i gemenskap med Gud och sa: 

Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta. Johannes 6:35

 
Gå och berätta för Johannes vad ni hör och ser: Blinda får sin syn, lama går, spetälska blir rena, döva hör, döda uppstår och för fattiga predikas glädjens budskap. Och salig är den som inte tar anstöt av mig. Matteus 11:4-6

Än idag bekräftar Gud sitt eget ord genom att låta tecken och under ske. Det är meningen att vi skall förstå att Guds ord – Bibeln – är sanning och tro på Jesus. Underverken är till Guds ära så att Guds Son blir förhärligad genom dem.

I Johannes 3:16 står det som ibland kallas "Lilla Bibeln".
Där sammanfattas det viktigaste i den kristna tron:

Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Johannes 3:16

Lasarus var sjuk. Han skulle dö och när han legat i graven i fyra dagar skulle Jesus väcka honom till liv igen. Innan Lasarus dog sa Jesus:

Denna sjukdom skall inte sluta med döden. Den är till Guds ära, så att Guds Son blir förhärligad genom den. Johannes 11:4

Jesus: Tro mig: Jag är i Fadern och Fadern är i mig. Om ni inte kan tro det, så tro för gärningarnas skull. Johannes 14:11

Jesus:  Gärningarna som jag gör i min Faders namn vittnar om mig. Johannes 10:25

Jesus: De gärningar som Fadern har gett mig att fullborda, just de gärningar jag utför, vittnar om att Fadern har sänt mig. Johannes 5:36

Jesus Kristus är densamme i går och i dag och i evighet. Hebr.13:8

Många andra tecken, som inte är nerskrivna i denna bok, gjorde Jesus i sina lärjungars åsyn. Men dessa har blivit nerskrivna, för att ni skall tro att Jesus är Messias, Guds Son, och för att ni genom tron skall ha liv i hans namn. Johannes 20:30,31

Det står att Jesus förbarmade sig över människorna när han steg ur båten för de var som "får utan herde" och texten åskådliggör Jesus som den "gode herden".


Varför behöver Gud pröva människan när han i förväg vet hur människan ska handla?

  Upp igen             <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0