Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Är det fel att tatuera sig?

Hej! Tänkte bara höra vad du har för synpunkter om att tatuera sig? Är det fel att tatuera sig, eller står det nåt i Bibeln som säger att det är fel? Det beror ju ioförsig på vad man har för motiv, men ett vanligt "neutralt" motiv då?? Typ taggtråd eller nåt... //Danne

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Vad gör du när din tatuering inte längre faller dig i smaken? Kön till kliniker som tar bort tatueringar är lång och det är väldigt svårt att ta bort tatueringar utan att det lämnar någon form av märke, ärr eller pigmentförändringar. Chansen att den försvinner helt är enligt internationell statistik 50 procent.

På Gamla Testamentets tid hade tatueringar med hednisk religion att göra. Man ristade märken på sin kropp för de dödas skull. Därför står det i 3 Mos.19:28 att man inte skulle tatuera sig. På den tiden innebar det en stor hälsofara att tatuera sig, man kunde i värsta fall dö.

Idag tatuerar man sig vanligen inte för de döda, utan det är en trend som har med utseende och attityd att göra. Men inte heller nu är det riskfritt att tatuera sig eftersom kroppens eget skydd i form av hud eller slemhinnor punkteras. Tatueringarna kan klia när man solar sig. Man kan få infektioner, ärrbildning, eksem och allergi. Gulsot och hiv kan överföras vid tatuering. 

En del tatuerar nazist- eller djävulssymboler på sin kropp, andra bilder som anspelar på sex eller droger och det är självklart olämpligt.

Vår kropp är den helige Andes tempel och vi ska försöka vårda den så gott vi kan.

Vi skall tänka på vilka slags associationer vårt yttre kan ge, hur andra uppfattar tatueringarna. 

Det är det inre som räknas. Vår prydnad skall vara "hjärtats dolda människa med den oförgängliga skönheten hos en mild och stilla ande" ( 1 Petr.3:3,4).

Då ni alltså har uppstått med Kristus, sök då det som är där ovan, där Kristus sitter på Guds högra sida. Tänk på det som är där ovan, inte på det som är på jorden. Kol.3:1,2

Om man en period i livet inte alls varit kristen, kan man ändå komma tillbaka?

Upp igen
           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0