Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Var finns segern och vilan i Gud?

Vad hjälper det att avgöra sig för Jesus när du inte klarar av att LEVA för honom utan styrs av köttet hela tiden? Paulus själv sade ju att han var dag gick hårt åt sin kropp för att inte bli den som predikade för andra men själv kom till korta.

Var finns vilan i att vara accepterad och tryggheten i frälsningen? Den verkar vara en myt, till och med Paulus var ju tveksam om sin frälsning, och han var ju ändå apostel!

Ordet i uppenbarelseboken - åt den som vunnit seger skall jag ge att äta av Livets träd - ger mig bilden av de flesta av oss är loosers och att endast de verkligt psykopata fanatikerna har vad som krävs i att offra allt, var dag ta sitt kors och följa Kristus och vara döda för världen. Dessa som ser varje känsla som en attack från köttet satan och världen och därför med plastigt evangeliskt leende och tom blick automatiskt rabblar sina bekännelser och därvid dödar varje svaghet.

Var finns segern - hur blir man en person som FAKTISKT SLUTAR synda, som FAKTISKT SLUTAR vara svag, FAKTISKT SLUTAR vara ofullkomlig i tal eller gärning. Om denna väg inte finns - faller vi inte alla under den dom som aposteln Johannes fäller i 1 Joh 3:7- 10 ?????????

(Obs. Detta mail är kraftigt nedkortat)

 


Är man inte född på nytt är det inte konstigt om man uppfattar mycket av det som står i Bibeln och som ingår i det kristna livet som dårskap. Man räknar ju inte med Guds makt och kraft.

En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt. 1 Korinthierbrevet 2:14

Segern och kraften får man när man kapitulerar och ger upp allt motstånd mot den helige Ande. Man ödmjukar sig inför Gud.

Att förneka sig själv och varje dag ta sitt kors och följa Jesus handlar inte om att i egenarbete söka uträtta sin egen frälsning. Vi skall tjäna Gud i Andens nya liv. Guds rike består inte i ord utan i kraft. Vi får ett överflödande hopp i den helige Andes kraft.

Jesus är vår frid. Det är genom tro vi tar emot honom och får uppleva en frid som övergår allt förstånd. Jesu blod renar från all synd. Jesus bar all vår synd på Golgata kors och vi får leva ett nytt liv. Det är det nya livet i gemenskap med Gud som räddar oss.

Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit. 2 Korinthierbrevet 5:17

Ty allt som är fött av Gud besegrar världen, och detta är den seger som har besegrat världen: vår tro. Vem kan besegra världen utom den som tror att Jesus är Guds Son? 1 Johannesbrevet 5:4,5

Du undrar över Paulus. Allt som han skriver vittnar om att hans övertygelse var 100-procentig. Han brann av iver med den eld som kommer från Gud. Paulus skrev att vi inte skall döma i förtid och att det är Herrens sak att döma, därför ville han inte ens döma sig själv. Han ville inte förhäva sig. Det betyder inte alls att han var tveksam över sin frälsning. Han skrev ju:

Pröva er själva om ni lever i tron, pröva er själva! Eller vet ni inte med er att Jesus Kristus är i er? Gör ni inte det, består ni inte provet.
2 Korinthierbrevet 13:5

Det han skriver om att gå hårt åt sin kropp för att inte komma till korta handlar inte om en tröstlös kamp. Man kan uppleva kamp och lidande på grund av yttre omständigheter, men samtidigt uppfyllas av trosvisshet, segerkraft och vila i Gud genom den helige Ande.

Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader, barmhärtighetens Fader och all trösts Gud, han som tröstar oss i all vår nöd, så att vi kan trösta dem som är i nöd med den tröst vi själva får av Gud.
Ty såsom Kristuslidanden flödar över oss, så överflödar genom Kristus också den tröst vi får. 2 Korinthierbrevet 1:3-5

Du har också funderingar om dopets innebörd och avfällighet. Du skriver bl.a.: 
"Inom den sk frikyrkan finns en modell som går ut på att vederbörande i någon mening skall ta ett aktiv beslut att bli Jesu efterföljare och sedan som bekräftelse på detta döpas. Detta mer som ett vittnesbörd till omgivningen på sitt omvändelsebeslut än som en handling med någon andligt verksamt innehåll. ……."

Dophandlingen är inte enbart ett vittnesbörd för omgivningen. Det är en lydnadshandling inför Gud. När man gör sinnesändring och frimodigt bekänner sin tro på Jesus öppnar det väg för andliga välsignelser. (Hebr. 10:35)

Vi är alltså genom dopet till döden begravda med honom, för att också vi skall leva det nya livet, liksom Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet.
Ty är vi förenade med honom genom en död som hans, skall vi också vara förenade med honom genom en uppståndelse som hans.
Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus, för att syndens kropp skall berövas sin makt, så att vi inte längre är slavar under synden. Romarbrevet 6:4-6

Herren är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet.
Och vi alla som med avtäckt ansikte skådar Herrens härlighet som i en spegel, vi förvandlas till en och samma bild, från härlighet till härlighet. Det sker genom Herren, Anden. 2 Korinthierbrevet 3:17,1

Jesus: Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt. Matteus 11:28-30

Men Gud vare tack, som ger oss segern genom vår Herre Jesus Kristus. 
1 Korinthierbrevet 15:57

Vi ville inte att er tro skulle bygga på människors visdom utan på Guds kraft. 1 Korinthierbrevet 2:5

Hans härlighets makt skall då styrka er och ge er all kraft till att vara uthålliga och tåliga i allt. Kolosserbrevet 1:11

Lever vi i försoning och barmhärtighet får vi uppleva Guds kärlek och barmhärtighet. Förhärdar vi oss vandrar vi vilse. Läs mer om avfällighet:

» Vad säger Bibeln om avfall? Kan den som mött Gud återgå till det gamla jaget?

» DEL 1. Undervisningen om den helige Ande

  » DEL 2. Undervisningen om den helige Ande

Läs mer om dopet: 
»
En bönegrupps frågor om tro, dop m.m.
 

Mvh Veli Sergei.

På vilket sätt är synd ett uppror mot Gud?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0