Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Hur ser ni på sabbaten?


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)


Jesus är Herre över sabbaten
Om man med sabbat menar en dag då man på ett särskilt sätt skall ha vigt sig åt Gud så är det ju så att vi skall göra det alla dagar.

Jesus förklarade att sabbaten inte är ett mål i sig
Jesus sa:

Sabbaten blev gjord för människan och inte människan för sabbaten. Så är Människosonen Herre också över sabbaten. Markus 2:27,28

Jesus sa att det var tillåtet att göra gott på sabbaten och att kärleksbudet kommer före sabbatsbudet. 
När lärjungarna var hungriga och började rycka av ax och äta från ett sädesfält på sabbaten förebrådde fariséerna dem.

Men Jesus tog dem i försvar och sa att fariséerna dömde de oskyldiga. 
Jesus påminde om vad David gjorde när han och hans följeslagare var hungriga. De gick in i Guds hus och åt skådebröden som varken David eller de som var med honom fick äta, utan endast prästerna.

Vidare påminde Jesus dem om lagen där det står att prästerna i templet på sabbaten bryter mot sabbaten och ändå är utan skuld. Sedan sa Jesus:
"Här ser ni det som är större än templet." 
Han förklarade för dem att han är sabbatens Herre.

Frälsning genom Herren Jesu nåd
De flesta som togs med i den första församlingen i Jerusalem var judar. När så småningom också hedningarna nåddes av evangelium och blev frälsta ville en del judar påtvinga de judiska föreskrifterna som handlade om omskärelse, mat och sabbatsfirande. 
De ville att man skulle befalla hedningarna att hålla Mose lag. 

Men Petrus sa att man inte skulle fresta Gud och lägga ett ok på lärjungarnas axlar, som varken deras fäder eller de själva har kunnat bära. 
Petrus menade att både judar och hedningar blev frälsta på samma sätt: Nämligen genom Herren Jesu nåd.

Därefter beslöt apostlarna, de äldste och hela församlingen i Jerusalem att skicka iväg ett brev till hedningarna där bl.a. följande stod att läsa:

"Vi har hört att några som kommit från oss har skapat oro och förvirring bland er med sina uttalanden. Men vi har inte gett dem något uppdrag.

Den helige Ande och vi har nämligen beslutat att inte lägga någon börda på er förutom följande nödvändiga föreskrifter:

Ni skall avhålla er från kött som offrats åt avgudar, från blod, från kött av kvävda djur och från otukt. Ni gör rätt om ni undviker sådant. Allt väl!" Apg 15:24-29

Dessutom skulle Judas och Silas muntligen meddela samma sak åt hedningarna.

Paulus förklarade att mat och dryck och att speciellt iaktta vissa dagar endast var en skuggbild av det som skulle komma, nämligen Kristus. Vi har fått frihet i tron.

Paulus : Låt därför ingen döma er för vad ni äter och dricker eller i fråga om högtid eller nymånad eller sabbat. Allt detta är bara en skugga av det som skulle komma, men verkligheten själv är Kristus. Kolosserbrevet 2:16,17

Paulus : Ni iakttar noga dagar och månader och särskilda tider och år. Jag är rädd att jag har ansträngt mig förgäves bland er. Galaterbrevet 4:10,11

Vi har frihet att välja, det handlar om vårt mått av tro menar Paulus:

Den ene sätter en dag högre än en annan, den andre håller alla dagar för lika. Var och en bör vara fullt övertygad i sitt sinne.

Den som lägger vikt vid en viss dag gör det för Herren, och den som äter gör det för Herren. Han tackar ju Gud. Den som låter bli att äta gör det för Herren, och även han tackar Gud.

Ty ingen av oss lever för sig själv, och ingen dör för sig själv.

Lever vi, så lever vi för Herren. Dör vi, så dör vi för Herren. Vare sig vi lever eller dör tillhör vi alltså Herren. Romarbrevet 14:5-8

Kärlekens lag i våra hjärtan genom Anden
En del i det Gamla Testamentet sammanfaller med Jesu och apostlarnas förkunnelse i Nya Testamentet. 
Vi blir inte utan lag, Gud lägger kärlekens lag i våra hjärtan genom den helige Ande. 

Ordet sabbat betyder vilodag. Vi ska unna oss vila, tänka på att använda vår tid rätt och prioritera tid då vi söker gemenskap med Gud. Vi behöver göra avbrott från vardagens arbete och sysslor.

Genom stillhet och förtröstan blir ni starka. Jesaja 30:15

Många har yrken där de måste arbeta under helgen och får välja andra dagar för sin vila. Vi är kallade till frihet i Kristus och till att äga trons vila. Jesus är i sig själv vilan.

Trons vila får vi inte genom laggärningar utan vi blir rättfärdiga genom vår tro på Jesus. Kristi frälsningsverk är fullbordat, vi skall bygga på det och vi kan inte lägga någonting till det. 
Rättfärdigheten från Gud kommer genom tro på Jesus Kristus. Genom laggärningar blir ingen rättfärdig.

Om Jesus står det: 

Genom ett enda offer har han för alla tider gjort dem som helgas fullkomliga. Hebreérbrevet 10:14

Ty lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus. Johannes 1:17

Lagen åstadkom ju inte något fullkomligt. Men ett bättre hopp har kommit, och genom det träder vi fram inför Gud. Hebreerbrevet 7:19

Kärleksbudet står över sabbatsbudet:

Ty hela lagen är uppfylld i detta enda budord: Du skall älska din nästa som dig själv. Galaterbrevet 5:14

När Jesus botade den sjuke mannen vid Betesda (Joh. 5:1-8) sade han åt honom att ta sin säng och gå. 
Att bära på en säng på sabbaten var förbjudet, men här var det Jesus som hade uppmanat mannen till detta. 

Det hela resulterade i att judarna ville döda Jesus eftersom han inte bara upphävde sabbaten utan även sa att Gud var hans Fader och gjorde sig själv lik Gud.

Mvh Veli Sergei.

Läs mer: » Vilka är dom 10 budorden?
Vad är dom 10 budorden? 

» Skall vi hålla oss till tio Guds bud?

» Laggärningar och Abrahams tro. Frälsning genom laggärningar eller tro? m.fl. frågor 

» I Romarbrevet 7:6 står det att vi har blivit fria ifrån lagen. Kan det någonsin innebära att vi inte behöver följa den? "Fria", innebär det att i vissa fall, kan man vara fri, att göra på annat sätt än vad lagen säger?

Är okristna onda? Det är väl svårt att hjälpa och älska andra om man har en sådan syn?
Jesus ser väl till det positiva i människorna?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0