Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 





Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Skall vi hålla oss till tio Guds bud?

Hej.
Jag har en fundering.

"Dessa är levnadsregler som Gud gav åt människor. Ingen kan dock av hjärtat hålla dessa krav till 100%."  
(från svaret till frågorna:
Vilka är dom 10 budorden? Vad är dom 10 budorden?)

Ingen kan dock hålla dessa krav till 100%?
Jag tittade igenom buden och funderade kring mig själv i relation till dessa. Om man vet vad var och en betyder så är det väl ingen större kraftansträngning att hålla dem?

1. Om jag är kristen har jag ingen annan Gud.

2. Jag tillber inget annat än gud och gör ingen avbild.

3. Jag missbrukar inte Herrens namn. Jag låter bli att använda detta felaktigt.

4. Vad man gör på sabbaten är att vara i ro och tacksam för det man har och därmed visa tacksamhet inför Gud.

5. Jag är tacksam och hedrar min mor och far för det de gett och ger mig. Tacksam för livet de skänkt.

6. Jag har aldrig mördat och kommer heller inte då det är en styggelse att ta liv.

7. Jag är trogen min man.

8. Jag tar inte saker från andra.

9. Jag ljuger inte inför andra.

10. Jag är nöjd med det jag har och ser inte med begär på andras tillgångar eller framgångar.

Detta är egentligen mycket självklara etiska rättesnören i en människas liv. Det är väl inte för mycket begärt att en människa ska respektera Guds vilja som dessa få meningar uttrycker?

Dessa tio enkla bud är vad som skulle få världen att förbättra sig och genomgå en total förändring i kärlek till Gud, sig själv och nästan.

Människan är uppenbart lat och nonchalant om man inte ens kan ta detta ansvar och mer ansvar mot varandra är vad som behövs i världen. Just för att det är de få krav Gud ställer på oss angående medmänsklighet och kärlek till nästan.

Tycker du själv att dessa bud är höga krav på dig själv som person? Är det för mycket begärt av Gud?
Har du svårt att följa dessa enkla rättesnören? Anser du inte att man snarare ska begära dessa självklara moralbud inför varandra?

Då fick vi nog en bättre värld och detta är väl snarare GRUNDEN för den kärlek som Jesus åberopar och vill att vi ska utföra. För att denna kärlek ska komma till stånd överhuvudtaget:

"Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och hela din kraft och av hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv"(Luk.10:27)

För OM vi i världen inte slutar ljuga, stjäla, mörda, vara otrogen, häda mot Gud, föräldrar och sabbaten eller är fyllda av avundsjuka eller begär så lär väl aldrig den kärlek som Jesus åberopar framträda i världen?

Det handlar väl mer om att verkligen anstränga sig, visa respekt och göra som Jesus säger och inte se dessa tio punkter som orimliga och betungande??

Jesus sade: ”Vad står det i lagen? Hur lyder orden?” Gör det så får du leva” säger Jesus.

Att göra är att lyda dessa bud. Det är att bli levande i Jesus anda, vilja och önskan. Eller talar Jesus om nåt annat?

Och han fortsätter att säga att det handlar om barmhärtighet och medlidande. Jag uppvisar ingen barmhärtighet eller nåt medlidande om jag bryter mot respektive budord.

Hur resonerar du kring det jag skriver?

Mvh en troende


Köttets sinne är fiendskap mot Gud. Det underordnar sig inte Guds lag och kan det inte heller. Rom. 8:7

Om vi hade fått en lag som kunde ge liv, då hade verkligen rättfärdigheten kommit av lagen.
Men nu har Skriften inneslutit allt under synd, för att det som var utlovat skulle ges genom tron på Jesus Kristus åt dem som tror. Gal. 3:21,22

Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.
Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi honom till en lögnare, och hans ord är inte i oss. 1 Joh. 1:9,10

Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.
Då skall de inte mer behöva undervisa varandra, ingen sin broder och säga: "Lär känna Herren!" Ty alla skall känna mig från den minste bland dem till den störste, säger Herren. Ty jag skall förlåta deras missgärningar och deras synder skall jag inte mer komma ihåg. Jer.31:33,34

Om ni uppfyller den konungsliga lagen enligt Skriften: Du skall älska din nästa som dig själv, då handlar ni rätt.
Men om ni gör skillnad på människor begår ni synd, och lagen överbevisar er om att ni är överträdare.
Ty den som håller hela lagen men bryter mot ett enda bud är skyldig till allt.
Han som har sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott, har också sagt: Du skall inte mörda. Om du inte begår äktenskapsbrott, men mördar, är du en brottsling.
Tala och handla så som den som skall dömas efter frihetens lag.
Ty domen skall utan barmhärtighet drabba den som inte har visat barmhärtighet. Men barmhärtigheten triumferar över domen. Jak. 2:8-13

Det är vi som är de omskurna, vi som tjänar genom Guds Ande och berömmer oss av Kristus Jesus och inte förlitar oss på yttre ting. Fil. 3:3

Den är jude som är det i sitt inre, och hjärtats omskärelse sker genom Anden och inte genom bokstaven.  En sådan får sitt beröm, inte av människor utan av Gud. Rom. 2:29

Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande, som han har gett oss. Rom. 5:5

Så står vi i Andens nya tjänst och inte i bokstavens gamla tjänst. Rom. 7:6

Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom. Rom. 8:9

Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit. 2 Kor. 5:17

Anden själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn. Rom. 8:16

Må hoppets Gud uppfylla er med all glädje och frid i tron, så att ni överflödar i hoppet genom den helige Andes kraft. Rom. 15:13

Farisén och publikanen i templet
För några som var säkra på att de själva var rättfärdiga och som föraktade andra, berättade Jesus också denna liknelse:
"Två män gick upp till templet för att be. Den ene var farisé och den andre publikan.
Farisén stod och bad för sig själv: Gud, jag tackar dig för att jag inte är som andra människor, rånare, brottslingar, äktenskapsbrytare, eller som den där publikanen.
Jag fastar två gånger i veckan, jag ger tionde av allt jag tjänar.
Publikanen stod långt borta och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen utan slog sig för bröstet och bad: Gud, var nådig mot mig, syndare.
Jag säger er: Han gick hem rättfärdig, inte den andre. Ty var och en som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd." Lukas 18:9-14

Ty ingen människa förklaras rättfärdig inför honom genom laggärningar. Genom lagen ges insikt om synd. Rom. 3:20

Ni har kommit bort ifrån Kristus, ni som försöker bli rättfärdiga genom lagen. Ni har fallit ur nåden. Gal. 5:4

Jag förkastar inte Guds nåd. Om rättfärdighet kunde vinnas genom lagen, då hade Kristus dött förgäves. Gal. 2:21

Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade. 1 Petrusbrevet 2:24

Det är genom att ta emot Guds ord och tro på att Gud gör den rättfärdig som tror på Jesus som våra hjärtan blir renade: Jesus: Ni är redan nu rena i kraft av det ord som jag har talat till er. Johannes 15:3

Paulus förklarar att inte bara judarna utan även hedningarna blir rättfärdiga av tro:
Han gjorde ingen skillnad mellan oss och dem, sedan han genom tron hade renat deras hjärtan. Apg 15:9

Men den som utan att bygga på gärningar tror på honom som förklarar den ogudaktige rättfärdig, honom räknas hans tro till rättfärdighet. Romarbrevet 4:5

Jesus: Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike. Johannes 3:3

Det som var omöjligt för lagen, svag som den var genom den syndiga naturen, det gjorde Gud genom att sända sin egen Son som syndoffer, han som till det yttre var lik en syndig människa, och i hans kropp fördömde Gud synden. Så skulle lagens krav uppfyllas i oss som inte lever efter köttet utan efter Anden.
De som lever efter sin köttsliga natur tänker på det som hör till köttet, men de som lever efter Anden tänker på det som hör till Anden. Romarbrevet 8:3-5

Jesus: Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom ni dömer med, skall ni bli dömda, och med det mått ni mäter med, skall det mätas upp åt er. Matteus 7:1,2

Naturligtvis skall alla uppmuntras till att handla på ett sätt som är i överensstämmelse med tio Guds bud. I den mån människor låter sig uppmuntras till att göra det goda blir världen bättre.

Men man kan följa budorden med yttre gärningar och ändå brista i kärlek. Människan klarar inte att i egen kraft uppfylla Guds lag i alla situationer. Det är en sak att hålla budorden och en annan sak att uppfylla Guds lag. Gud ser till hjärtat. Att uppfylla Guds lag är att alltid av kärlek och ett glatt sinne göra det goda.

Vad är då Guds vilja? I 1 Tim. 2:4 står det att Gud vill att alla människor skall bli frälsta. Nya Testamentet gör klart att ingen blir frälst av att försöka hålla lagen, eftersom det är dömt att misslyckas.

Paulus beskriver människans natur i Romarbrevet 7:18,19:
Ty jag vet att i mig, det vill säga i mitt kött, bor inte något gott. Viljan finns hos mig, men att göra det goda förmår jag inte.
Ja, det goda som jag vill gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag.

Hur blir vi frälsta? Vi blir frälsta när vi erkänner att vi kommit till korta och bekänner vår synd.

När vi bjuder in Jesus som vår personlige Frälsare förlåter han oss våra synder, han lyfter av våra bördor och vi bli nya skapelser.

Betyder det att vi blir utan Guds lag? Nej, den som blivit frälst har dött bort från synden och Gud lägger sin lag i vårt inre genom den helige Ande som tar sin boning i oss. Man får ett förvandlat sinnelag och kraft genom den helige Ande att uppfylla Guds lag.

Tron utan gärningar är död. Vi förklaras inte rättfärdiga av Gud genom att vara ordets hörare. Det är genom gärningarna som tron fullbordas.

Men vi stirrar inte på en lag utan vi ser på Jesus. Lagen klarade inte av att framkalla det goda hos människan. Människan kan bli avog mot Gud om hon i egen kraft försöker uppfylla Guds lag och märker att hon inte klarar det.

När människor blir osams är det vanligt att de bryter mot budordet "Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa".

Guds ord säger att om vi hållit hela lagen men brutit mot ett enda bud är vi skyldiga till allt. Därför skall vi visa barmhärtighet. (Jak.2:8-13)

Ty domen skall utan barmhärtighet drabba den som inte har visat barmhärtighet. Men barmhärtigheten triumferar över domen.
Jakobsbrevet 2:8-13

Stå inte i skuld till någon utom i kärlek till varandra. Ty den som älskar sin nästa har uppfyllt lagen. Romarbrevet 13:8

Gud vill se kärlek hos oss. Om vi lyckas bra skall vi inte döma någon som inte lyckades så bra.

Jesus var utan synd, det var våra synder han bar.

Ty vi har inte en överstepräst som ej kan ha medlidande med våra svagheter, utan en som blev frestad i allt liksom vi, men utan synd. Heb. 4:15

Mina barn, detta skriver jag till er för att ni inte skall synda. Men om någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern – Jesus Kristus som är rättfärdig. 1 Johannesbrevet 2:1

Vi har olika mått av tro. Om vi dömer någon kan vi döma fel.

Fäll därför inte någon dom i förtid, innan Herren kommer. Han skall lysa upp det som mörkret döljer och avslöja hjärtats tankar och avsikter, och då skall var och en få sitt beröm av Gud. 1 Kor. 4:5

Vår tro får inte bara vara tomma ord.

Vi skall låta oss uppfyllas av iver att göra det goda och hämta kraft hos Herren. Tron hämtar sin näring från honom som är huvudet för Guds församling – Jesus Kristus. Det är inte mänskliga prestationer som skall vara i centrum. Det Jesus Kristus uträttade skall vara medelpunkten i våra liv.

När vi blivit frälsta skall vi följa en andlig väg och tjäna Gud i Andens nya liv och inte i bokstavens.

Paulus gav skarpa varningar åt galaterna som efter att ha blivit frälsta återigen ville berömma sig av gärningar. Läs hela Romarbrevet och Galaterbrevet, där finns mycket undervisning i detta ämne.

Låt allt hos er ske i kärlek. 1 Korinthierbrevet 16:14
Detta klarar vi inte utan Guds hjälp genom den helige Ande.

Den som åter börjar bygga på egna gärningar i stället för på Kristus blir dömande och obarmhärtig. Gud vill ge oss ett försonligt sinnelag och mjuka hjärtan.

Jesus sade åt oss att "ha salt". I vår predikan skall finnas en fordran. Men om vi inte samtidigt predikar tro och pekar på Kristus lägger vi tunga bördor på människor.

Vi skall inte peka på en lag, utan peka på Kristus.

Ty allt som är fött av Gud besegrar världen, och detta är den seger som har besegrat världen: vår tro. Vem kan besegra världen utom den som tror att Jesus är Guds Son?  1 Johannesbrevet 5:4,5

När folket frågade Jesus vad de skulle göra för att uträtta Guds gärningar svarade Jesus att de skulle tro på honom:
Detta är Guds gärning, att ni tror på den som han har sänt. Johannes 6:29

Tron är verksam genom kärleken. Tro är att följa Herren.
Jesus:
Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och varje dag ta sitt kors och följa mig. Lukas 9:23

För att kunna uppfyllas av Guds kärlek måste vi förneka oss själva. Kärleken är fullkomlighetens sammanhållande band. Kärleken gör inget ont mot nästan. Kärleken är en väg som vida överträffar alla andra. (Gal.5:6, 1 Kor. 12:31.)

Ty kärleken är stark som döden, dess svartsjuka obetvinglig som dödsriket. Dess glöd är som eldsglöd, en Herrens låga.
De största vatten kan ej släcka kärleken, strömmar kan ej dränka den. Om någon ville ge alla rikedomar i sitt hus för kärleken, skulle han ändå bli försmådd. Höga Visan 8:6,7

Gud har lagt frälsningen på ett plan där människans egen berömmelse är totalt utestängd. Jesus har fullbordat vår frälsning. Gud vill ha ALL ära.

Ty Gud som sade: "Ljus skall lysa fram ur mörkret", han har låtit ljus lysa upp våra hjärtan, för att kunskapen om Guds härlighet, som strålar fram i Kristi ansikte, skall sprida sitt sken. Men denna skatt har vi i lerkärl, för att den väldiga kraften skall vara Guds och inte komma från oss.  2 Kor. 4:6,7

Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. Efesierbrevet 2:8,9

Läs mer:
»I Romarbrevet 7:6 står det att vi har blivit fria ifrån lagen. Kan det någonsin innebära att vi inte behöver följa den? "Fria", innebär det att i vissa fall, kan man vara fri, att göra på annat sätt än vad lagen säger?

»Vilka är de tio budorden? Vad är de tio budorden?

»Gäller det gamla förbundet oss som är kristna idag? Borde vi kristna leva som judar?

Nästa fråga:

Hur skall personalen handla om en patient vägrar äta? Hur ser ni på dödshjälp?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0