Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 









Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 
Anser du att det är fel att jag är gift med en icke-troende?

Hej!

Jag kom just in på din sida på Internet och läste några frågor du svarat på. Jag blev totalt chockad! Hur kan du skriva så?

Jag är troende, sedan jag var 9 år har jag levt som en kristen, och jag är gift med en icketroende. Anser du att det skulle vara fel?

Vi har två barn tillsammans och hela min släkt är troende. Varför skulle vårt äktenskap vara fel? Genom äktenskapet förenas vi och ett äktenskap är livet ut i nöd och lust. Menar du att vi ska skilja oss? Är det så du tolkar bibeln? Om du läst bibeln så står det också bland annat om en kvinna som var tillsammans med en icketroende och genom att mannen såg hur hon levde blev han även frälst. Hur ställer du dig till det?

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning Hannah Söderberg

 


Är man redan gift ska man förstås inte skilja sig om man lever fridsamt tillsammans. Paulus skriver att den troende ska vara ett föredöme för den som är ofrälst. Du har missförstått något du läst, kanske ett bibelställe jag nämnt i samband med ett svar.

Till den som är troende och är gift med en icke-troende, skriver Paulus:

Gift med en hedning

Till de andra säger jag, inte Herren: om en broder har en hustru som inte är troende och hon är villig att leva med honom, får han inte överge henne.

Och om en hustru har en man som inte är troende och han är villig att leva med henne, får hon inte överge honom.

Ty mannen som inte tror är helgad genom sin hustru, och hustrun som inte tror är helgad genom sin troende man. Annars vore era barn orena, men nu är de heliga.

Men om den otroende vill skiljas, så låt honom göra det. I sådana fall är brodern eller systern inte bunden som en slav. Gud har kallat er att leva fredligt tillsammans.

Vet du då, hustru, om du kommer att frälsa din man, och vet du, man, om du kommer att frälsa din hustru? 1 Korinthierbrevet 7:12-16

Du undrar hur jag ser på ett bibelställe du läst:

På samma sätt skall ni hustrur underordna er era män, så att den man som inte vill tro ordet kan vinnas utan ord genom sin hustrus liv, när han ser hur gudfruktigt och rent hon lever. 
1 Petrusbrevet 3:1,2

Naturligtvis kan en hustru vinna sin icketroende make för Kristus genom att själv leva gudfruktigt. Men man kan inte i förväg tänka att den som är ofrälst ska bli frälst om man gifter sig med denne, för man vet inte om man kommer att frälsa sin make, som det står i 1 Kor. 7 längre upp.

Är man som troende ogift rekommenderas man alltså av aposteln Paulus att gifta sig med en troende. Paulus till och med skriver att han anser att man är lyckligast om man förblir ogift (så som han själv var). Men det är inte givet åt alla att kunna leva ensamma.

Paulus: Helst skulle jag vilja att alla människor vore som jag. Men var och en har sin gåva från Gud, den ene av ett slag, den andre av ett annat. 1 Korintierbrevet 7:7

För alla troende gäller att man ska vara avskild för Gud och det är man när man är född på nytt låter Jesus vara Herre i sitt liv:

Han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen. 
Efesierbrevet 2:6

Den som är frälst älskar Herren högst av allt och tänker därför annorlunda och har andra prioriteringar. Det är därför helt naturligt att det är lättast att få äktenskapet att fungera om båda är troende och strävar mot samma mål, har samma ande.

Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom. Romarbrevet 8:9

Jesus sa: Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. Markus 12:30

När det gäller min syn på underordnande i äktenskapet (som nämns i 1 Petr.3:1,2 ovan), kolla gärna tidigare fråga och svar: »Hur jag ska göra rent praktiskt när jag underordnar mig min man?

Läs mer: » Vad är egentligen pånyttfödelse?

Mvh Veli Sergei.

Se till att ingen rövar bort er med sin tomma och bedrägliga filosofi, byggd på mänskliga traditioner och stadgar och inte på Kristus. Ty i honom bor gudomens hela fullhet i kroppslig gestalt, och i honom är ni uppfyllda, han som är huvudet över alla makter och väldigheter. Kolosserbrevet 2:8-10

Är det människor jag nu försöker få på min sida – eller Gud? Eller försöker jag ställa mig in hos människor? Om jag fortfarande ville vara människor till lags, skulle jag inte vara Kristi tjänare. Galaterbrevet 1:10

Då ni alltså har uppstått med Kristus, sök då det som är där ovan, där Kristus sitter på Guds högra sida. Tänk på det som är där ovan, inte på det som är på jorden. Kolosserbrevet 3:1,2

Mina tankar är inte era tankar,och era vägar är inte mina vägar, säger Herren. Nej, så mycket som himlen är högre än jorden, så mycket är mina vägar högre än era vägar och mina tankar högre än era tankar. Jesaja 55:8,9

Vi har inte fått världens ande utan Anden som kommer från Gud, för att vi skall veta vilka gåvor Gud har gett oss. Därför talar vi heller inte om dessa ting med ord som mänsklig vishet har lärt oss utan med ord som Anden har lärt oss — vi tolkar andliga ting med Andens hjälp. Den oandlige tar inte emot vad Guds ande säger, det är dårskap för honom, och han kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt. Den som är andlig däremot kan bedöma allt, men själv kan han inte bedömas av någon. Vem känner Herrens tankar så att han kan upplysa honom? Men vi tänker Kristi tankar. 
1 Korinthierbrevet 2:12-16

Vad säger kristendomen om våld?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0