Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Jag vill hitta rätt väg tillbaka till kristendomen…..

Jag är en vilseledd man på 17 år, döpt och konfirmerad. alltid innerst inne trogen kristendomen. jag känner mig vilseledd och vill hitta tillbaka till kristendomen. har läst i bibeln men inte hela. har alltid haft en bra syn på hur man skall bete sig och inte. jag har några frågor som jag skulle behöva svar på ganska snarast. den första har med våld att göra. jag vet att våld är raka motsatsen till kärlek. men finns det stunder då gud accepterar våld? när man behöver använda självförsvar eller skydda sin familj och vänner mot hot? hur illa är sex innan att man gift sig, totalförbjudet eller att man helst skall undvika det? och alkohol, om man sköter sig någorlunda när man dricker, är det då godtagbart att dricka drycker med hög alkoholhalt?

många av mina frågor hör väl att göra med saker som nuförtiden hör ungdomen till. jag vill hitta rätt väg tillbaka till kristendomen men vet inte hur stark jag är i min själ och om jag klarar av att byta levnadsvanor.. du får väldigt gärna svara på det här mailet och ge mig goda råd till mina frågor. / MvH M.


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

Jag blir rörd av ditt mail. Du har en uppriktig längtan att leva rätt och rättfärdigt. En del av dina frågor har jag svarat på utförligt tidigare så jag sätter länkar dit.

När det gäller våld ska man naturligtvis försvara sig själv och andra men man ska inte använda våld i onödan och inte mer våld än situationen kräver.

I tonåren är det många saker man frestas pröva på som sedan blir till en dålig vana och det leder till att tron på Gud falnar. Du undrar om du klarar att byta levnadsvanor. 

Jag har goda nyheter åt dig. Du behöver inte klara av något själv. Du förstår, Jesus Kristus har redan ställt i ordning vår frälsning när han bar våra synder i sin kropp upp på Golgata kors. I sin gränslösa kärlek till oss tog han straffet i vårt ställe. Han vann segern åt
oss. 
Han bar våra svagheter och våra sjukdomar. 
Vi kan inte förtjäna frälsning och förlåtelse från Gud, vi kan inte frälsa oss själva.

Vi behöver bara vända oss till Jesus av hela vårt hjärta och be om förlåtelse och tacka honom för det blod som rann för oss och för frälsningen som finns färdig åt oss. När vi släpper in Jesus i våra hjärtan och låter honom vara Herre, låter honom vara i centrum i våra liv så får blir vi födda på nytt så som Bibeln lär.

Vi får vara svaga i oss själva men får lita till Guds kraft. Genom hans blod och hans kraft får vi uppleva ett förvandlat liv, ett liv i gemenskap med Gud och till sist evigt liv. Gud vill inte att någon enda ska gå förlorad utan väntar på att vi ska vända oss till Jesus av hela vårt hjärta och ta emot frälsningens gåva. Skynda dig till Jesus!

Det finns mycket att läsa om frälsningen på denna hemsida. Fortsätta och läs och be till Jesus och tacka honom för den frälsning han ställt i ordning åt dig!

Läs mer: »Vad säger kristendomen om våld?

»Hur ställer sig Gud till förhållanden före giftermål?

»Hur ser Gud på alkohol?

Jag är inte kristen, men mina föräldrar är det. Hur kan de leva lyckliga i himlen om den de älskar mest av allt gått förlorad?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0