Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 
Vi började diskutera sjukdom och så säger min pappa att Gud skapar både lyckan och olyckan!

Vi började här hemma diskutera om sjukdom och vad Guds vilja är och vart det goda och onda kommer ifrån! Så säger min pappa ett bibelord ifrån Jesaja 45: 6-7, om att Gud skapar båda lyckan och olyckan! Vad säger ni om detta bibelord! Jag måste säga jag blev jätte frustrerad, arg och förvirrad, därför att då blir ju Gud motsägande... Är det så?



Gud är ljus
Gud är ljus och inget mörker finns i honom. Gud är kärleken.
I sin kärlek till oss gav Gud sin Son som försoningsoffer åt oss för att vi skulle bli fria och få evigt liv. Jesus tog våra sjukdomar på sig precis som han bar våra synder:

Men det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad.
Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade. Jesaja 53:4,5

Jesus: "Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." Johannes 8:12

I Jesu sår är vi helade! Därför kan vi inte på samma gång mena att sjukdom kommer från Gud. Jesaja 45:6-7 som din pappa citerade nämner inte heller något om sjukdom.

Gud skapade inte det onda. I 1 Mosebok 1 står det att allt som Gud skapade var gott (vers 4, 10, 12, 18, 21, 25) och att allt sammantaget var "mycket gott" (vers 31).

Människans frihet att ta ställning för eller emot Gud
Människans fullständiga frihet var bland det verkligt goda som Gud skapade. Människan som Gud skapade var en fri varelse, fri till att leva i gemenskap med Gud i Hans underbara ljus.

Men friheten medför att man kan ta ställning för eller mot Gud.
Människan valde bort Gud och gick emot Gud och detta ledde till att ondska, mörker, sjukdom och död kom in i världen, läs mer här

Människan drar olycka över sig genom att leva bortvänd från Gud.

När vi tar emot förlåtelsen genom Jesu blod och ger Honom första platsen i våra liv, så får vi uppleva att Han lägger saker till rätta och beskyddar oss från mycket ont. Läs mer här.

Jesus visade inte bort någon som ville bli botad av Honom
Jesus förlät synder och botade från sjukdomar när han vandrade på jorden. Jesus visade ingen ifrån sig som ville bli botad av honom från sin sjukdom. Utan han botade alla som kom till honom för att få hjälp.

Då kom en spetälsk fram och föll ner för honom och sade: "Herre, om du vill, kan du göra mig ren." Jesus räckte ut handen och rörde vid honom och sade: "Jag vill. Bli ren!" Genast blev mannen ren från sin spetälska. Matteus 8:2,3

Människor blir sjuka av olika anledningar. Men det går ofta inte att förklara varför den ene är sjuk men inte den andre, eller varför den ene får uppleva gudomligt helande men inte den andre. Läs mer

Läs gärna vidare på hemsidan, det finns flera tidigare frågor som tar upp ondskans ursprung, hur vi ska se på lidande, sjukdom osv.

Detta är det budskap som vi har hört från honom och som vi förkunnar för er, att Gud är ljus och att inget mörker finns i honom.
1 Johannesbrevet 1:5

Allt det goda vi får och varje fullkomlig gåva är från ovan och kommer ner från ljusens Fader, hos vilken ingen förändring sker och ingen växling mellan ljus och mörker. Jakobsbrevet 1:17

Skulle jag finna någon glädje i den ogudaktiges död? säger Herren, Herren. Nej, jag vill att han vänder om från sin väg och får leva. Hesekiel 18:23

Det finns också många vittnesbörd om hur Jesus helat som man kan lyssna till:

66 vittnesbörd: Helade vänner vittnar, blinda ser, döva hör, lama går

Ni har fel, alla kan tala i tungor...

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0