Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Ni har fel, alla kan tala i tungor...

Hej!

Har läst eran hemsida lite, och den är väldigt bra.
Läste runt lite idag på jobbet och fann det väldigt uppbyggande.
Bra och sund undervisning på alla plan. Utom en grej.
 
Tungotal. Tänkte bara att jag ville skicka in en liten basic grej om det då det känns som att det står helt fel på ett litet ställe.
Alla kan ju givetvis tala i tungor.
Jesus säger ju det i Mark 16
"Dessa under skall följa de som tror"
Ord som skall är ju viktigt att notera. Sen kan man ju läsa om tungotal i resten av bibeln och komma fram till att Paulus och Jesus tror olika när Paulus säger. "Kan alla tala i tungor? NEJ!?"
Men det är ju det som är nyckeln. Det finns olika slags tungomål/tungotal. Det som Jesus
talar om är det som bygger upp dig. Och det kan alla tala.

Paulus säger ju "Om jag kommer in till er och alla talar i tungor"
Lite förbigående. Men notera att det va vanligt. Alla talade i tungor.
Alla kan. Sen att inte folk kommer ut i det eller använder ett av sina mest basic vapen i sin vardag. Det är en annan sak.
Men man får det när man blir andedöpt. Precis som frågaren skriver på eran sida.
 
Var noga med hur ni undervisar för vi kommer bli dömda hårdare.
Jag är alltid extremt noggrann när jag undervisar. Bön och ofta fasta innan är nyckeln.
En tydlig och bibelenlig lära.
 
Hoppas innerligt att ni ändrar på sidan då erat påstående är felaktigt
//Broder R.


Äkta tungotal är ingivet av den helige Ande
När den helige Ande föll över de första kristna står det att de talade i tungor. 
Det var inte en nödvändighet för dem att tala i tungor, det var snarare en möjlighet och en underbar välsignelse.

Självklart behöver troende undervisas om dopet i den helige Ande. (Se Apg 19:1-7). Inte minst denna hemsida handlar mycket om detta. Både i skrift och tal (dvs ljudfiler: predikningar & vittnesbörd) tas detta upp.

Frälsningen är till för alla människor. Genom Jesu försoningsverk på Golgata finns frälsning för var och en. Jesus dog för hela världens synd. Gud vill att alla ska ta emot frälsningens gåva. Men vi vet att alla inte tar emot Guds erbjudande. Inte alla blir frälsta!

På samma sätt är det med tungotalet. Trots löftet om dop i helig Ande – Guds Ande är redan utgjuten - och löftet om tungotal, så är det inte alla som tar emot dopet i helig Ande.

Om tungotalet inte är ingivet genom den helige Ande är det inte äkta tungotal. Utan dop i helig Ande kan man inte tala i tungor. Det bibliska tungotalet är det som Anden inspirerar och frammanar ur människans inre. Tron på Jesus växer när det sker.


Inte gå utöver vad Guds Ord säger
Man kan tala i tungor på olika sätt men det finns ingen antydan till att Jesus och Paulus talar om två skilda saker. Därför får vi inte lägga in en sådan tolkning. Vi får akta oss för att lägga någonting till bibelordet.
Vi får inte vara mer dogmatiska än Skriften.

Tungotalet är ett av de mest grundläggande och vanligaste tecknen på att man blivit döpt i helig Ande. 
I väckelsetider har vi varit med om att majoriteten av de troende har talat i tungor. Det har inte varit någon speciell betoning på läran om tungotal utan Kristus har predikats och blivit levande för åhörarna.

Tungotalet är ett fritt sätt att prisa Gud när de egna orden inte vill räcka till och ett sätt att be till honom med större innerlighet. Det är en vanlig nådegåva som ges åt troende vid andedopet. Miljontals kristna över hela världen har talat i tungor.

Det finns mycket undervisning om den helige Ande på denna sajt. Vi vet inte vilken sida du läst på. Det går tyvärr inte att vara heltäckande när man svarar på frågor alla gånger. Ibland blir det mycket korta svar för att svar på snarlik fråga redan finns tidigare på hemsidan.

Dop i helig Ande är för allt Guds folk. Gud är generös. Gud ger Anden av nåd utan att mäta. Guds vilja är att vi ska få del av andliga nådegåvor för att uppbygga Guds församling. Guds Ord uppmanar oss att låta oss fyllas av Anden och att be om den helige Ande:

Låt er i stället uppfyllas av Anden… Efesierbrevet 5:18

Om ni som är onda förstår att ge era barn goda gåvor, hur mycket mer skall då inte er Fader i himlen ge den helige Ande åt dem som ber honom? Lukas 11:13

Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader, som i Kristus har välsignat oss med all den himmelska världens andliga välsignelse… Efesierbrevet 1:3

Långt fler skulle kunna tala i tungor
Vi tvivlar inte på att långt fler skulle kunna tala i tungor än vad som är fallet idag. När en troende upplever att den helige Ande verkar på henne ska hon frimodigt bejaka tungotalet så att det får komma fram. Man ska inte "hålla det inne", inte kväva det som Anden vill verka fram.

Men alla måste inte tala i tungor. Man kan vara troende ändå. Paulus önskade att alla talade i tungor. Men faktum är ju att alla troende inte talar i tungor, som Paulus sa.

Många troende har avsomnat och de har aldrig talat i tungor.
Man kan inte gärna säga att alla dessa som aldrig talat ett enda ord av tungotal hade gåvan att tala i tungor – då gör vi människor förvirrade…

Även om tungotalet är en underbar hjälp när vi ber, ska det sägas att tungotalet inte är något tecken på en överlägsen andlighet hos den som har det. Det ska inte finnas någon uppdelning i församlingen av tungotalare eller icke tungotalare. Alla troende är ett i Kristus.

Läs mer: 

»DEL 1. Undervisningen om den helige Ande

»DEL 2. Undervisningen om den helige Ande 

»Var möter Gud människan med sin ande? Var sitter människans ande?

»Bibelfråga om andliga nådegåvor

Har min dotter drabbats av en upprorsande?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0