Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Varför har ateister fördomar mot kristna?

Hej hej pastorn!!

Jag är en kille på 16 år som håller på med ett skolarbete om fördomar. Fördomar finns det ju gott om i Sverige och jag undrar varför har t.ex: ateister fördomar mot kristna? En anledning kan ju vara att kristendomen är en påtvingad religion i Sverige, men vad tror du är den egentliga grunden till människors fördomar gentemot kristna?

Sedan så har jag en fråga till. Vissa människor anser sig vara bokstavstroende, jag själv är det inte på grund av att jag tycker att det är trångsynt och även inkorrekt att tro bokstavligt på det som står i Bibeln (eftersom Bibeln kan ge läsaren två olika tidpunkter för en och samma händelse). Vad tycker du om bokstavstroende människor?

Mvh Kim Nilsson.



Tack för ditt mejl Kim. Fördomarna mot kristna beror på okunnighet, det finns många missuppfattningar om vad kristen tro är. Icketroende har ofta lättare att acceptera kraftlös namnkristendom.
Ateister har fördomar därför att de inte har tro, är dåligt insatta i Guds ord och är benägna att tro de osanningar som sprids. Kristna har i alla tider varit grymt förtalade.

Jesus säger: Ni skall bli hatade av alla för mitt namns skull. Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst. Matteus 10:22

Jesus:  Om världen hatar er, skall ni veta att den har hatat mig innan den hatat er. 
Om ni vore av världen, skulle världen älska er som sina egna. Men ni är inte av världen, utan jag har utvalt er och tagit er ut ur världen. Därför hatar världen er. 
Kom ihåg vad jag har sagt: tjänaren är inte förmer än sin herre. Har de förföljt mig, skall de också förfölja er. Johannes 15:18-20

Jesus: Saliga är de som blir förföljda för rättfärdighetens skull, dem tillhör himmelriket. Saliga är ni, när människor hånar och förföljer er, ljuger och säger allt ont om er för min skull. 
Gläd er och jubla, ty er lön är stor i himlen. På samma sätt förföljde man profeterna före er. Matteus 5:10-12

 

Angående bokstavstro, kolla vad jag svarat på en fråga om fundamentalism: »Vad är fundamentalistisk och allegorisk bibeltolkning?

Läs mer om fördomar mot kristna: 
»Fråga om religionens betydelse i dag

Läs mer: »En ateist skriver: Jag vill så gärna kunna tro på Gud.....

Vem var Maria Magdalena?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0