Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Vad är överlåtelse?

Hej Veli,

Jag har inte riktigt förstått vad överlåtelse är. Men jag tror jag förstår nu. Det är att vara beredd att göra vad Gud säger till en oavsett vad det är. Om det nu är åka till Indien och missionera eller ge bort sin bil till någon, eller skänka alla sina pengar till någon fattig. Detta är väl vad som menas med överlåtelse? Att låta Gud bestämma helt över tillgångar och ens eget liv. Eller har jag missat, missförstått något?



Att överlåta sig åt Jesus är i första hand att VÅGA TRO på Honom helt, att våga gå TRONS väg, utan att kompromissa. Man överlåter hela sitt liv med alla dess angelägenheter åt Honom. Man litar på Hans kärlek, litar på att Han fyller våra behov och att Gud aldrig blir oss skyldig något. Gud är kärleken.

Men utan tro är det omöjligt att behaga Gud. Ty den som kommer till Gud måste tro att han är till och belönar dem som söker honom. Hebreérbrevet 11:6

Man behöver inte resa någonstans för att vara helt överlåten. Överlåtelse är att leva helhjärtat för Gud i sitt vardagsliv - på arbetsplatsen, på fritiden, hemma osv. Att inte glömma Honom. Man litar på Herren i smått och stort, i livets alla förhållanden. Det blir ett trons äventyr varje dag. När vi söker Gud av hela vårt hjärta blir det alltid en förändring i våra liv och i vårt sinnelag. Överlåtelsen innebär att man får Gud uppenbarad för sig.

Du ska inte resa någonstans om inte Gud mycket tydligt talat till dig personligen i ditt inre att det är hans plan och vilja. Man ska aldrig ge sig iväg ut i äventyr på ANDRAS TRO. Det vanligaste är att Gud kallar den troende att tjäna Honom precis där hon är. Vi tjänar Gud i kärlek.

Överlåtelse är att ha en rätt ställning till levande Gud. 
Att förminskas och bli till ett intet. Gud vill att HANS EGET LIV ska flöda genom oss.

Vi får låta oss tömmas på allt egenliv, all egen berömmelse, all strävan efter att vilja vara något, bli något, uträtta något, visa oss duktiga på det ena eller andra sättet…..Vi får se oss själva som svaga och alltid beroende av Guds ledning och bistånd.

Överlåtelse handlar om gemenskap med Jesus i hjärtats tro. Att ständigt be för andra och önska det goda över människor. När man är överlåten äger man visshet om att Guds välbehag vilar över ens liv. Det kostar lidanden av olika slag, men i gengäld får vi ha Herren själv som vår glädjekälla som aldrig sinar. 

Att vara överlåten är att våga pröva Gud. Gud har en förunderlig makt att bevara den som sätter sin hela sin tillit till honom. Han ger en övernaturlig trygghet i svåra prövningar och ett liv i seger och vila. Han ser till alla våra behov.

Att vara överlåten är att vara löst från allt jordiskt. 
Man får syssla med de jordiska tingen, men man är löst från dem. 
Vi behöver ställa oss frågan om vi har gett hela vårt hjärta åt Honom eller om vi håller något undan. Överlåtelse är att ta fram sådant man skäms över och att inte behålla något inombords för sig själv, utan öppna upp alla hjärtats hemliga rum och befalla sin väg åt Herren.

Vi får vara beredda på att den äkta tron prövas på olika sätt. I prövningarna blir det uppenbart om vi älskar Gud eller inte.
Gud ser vilket mått av tro vi har och låter oss inte prövas över vår förmåga.

Har du vandrat länge med Herren och upplevt att din tro växt sig allt starkare, får du vara beredd på att också kanske få gå igenom nattsvarta nätter, då du ibland undrar var Gud har tagit vägen. Men håll ut i prövningen. Håll fast vid Jesus i tro och kärlek, och du blir än mer överlåten och rotad i Kristus. En överlåten kristen är den lyckligaste av alla människor.

Paulus: Ty när jag är svag, då är jag stark. 
2 Korinthierbrevet 12:10

Läs mer: »Kan du förklara vad köttsligt, oandligt och själiskt är?  

»Del 2 i undervisningen om den helige Ande

»Hur överlåter man sig åt Gud och får del av helig Ande?

»Hur lever man som kristen?

Är det ovanligt att folk blir kristna och frälsta i Sverige nu för tiden?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0