Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Hur vet man säkert att man är frälst? Jag hade en dröm, ska jag låta döpa mig?

 

 

Hej jag gör ett nytt försök... Jag skickade detta mejl för längesedan och nu såg jag att ni publicerat nya brev men inte mitt.

 

Min fråga är: om Jesus uppenbarar sig i en dröm. Han visade mig blå himmel och en droppe som bildade ringar. Betyder det att jag bör döpa mig i Jesus Kristus, alltså sk vuxendop? Symboliserar vatten Helig Ande?

 

Min andra fråga är: Hur vet man säkert att man är frälst? Inre frid kommer och går. Jag ber regelbundet. Jag tillhör ingen församling men besöker kyrkan ibland. Min personliga relation med Jesus tycker jag är viktigare än att tillhöra en församling då kyrkan idag vacklar. 

Jesus är min Herre och jag bekänner min tro för några vänner och släktingar. Jag försöker leva rättfärdigt. Hur vet man säkert att man är frälst? Hur följer jag Jesus på bästa sätt? En last jag har är att jag gillar saker, gillar att handla. Borde skänka mer än jag gör.

 

Tacksam för svar

 

Mvh Jennie

 

Att du ska döpa dig är inget du behöver tvivla på eftersom Jesu uppmaning är att vi ska döpa oss.

 

Jesus: Den som tror och blir döpt skall bli frälst. Markus 16:16 

 

Gud talar till oss genom sitt Ord. Det står att i den sista tiden har Gud talat till oss genom sin Son, Jesus Kristus (Hebr. 1:2). Vi ska inte följa drömmar, utan vi ska i första hand följa Guds Ord.

 

Du kan läsa bland olika frågor och svar på vår hemsida om dopets betydelse. Och ja, vatten symboliserar helig Ande.

 

Jesus: Den som dricker av det vatten jag ger honom skall aldrig någonsin törsta. Det vatten jag ger skall i honom bli en källa, som flödar fram och ger evigt liv. Johannes 4:14

 

Den som helhjärtat omvänder sig och bekänner sig till Jesus får uppleva Jesus, får uppleva den helige Ande, får uppleva att Herren gör allt nytt.


Om man tagit emot Jesus men har tvivel, så har man inte börjat relationen med honom genom Guds Ord.
Man ska vandra vidare i sin tro och ta del av undervisning i Guds Ord. Genom Guds ord uppenbarar sig Anden och bekräftar att vi är Guds barn
.

 

Anden själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn. Romarbrevet 8:16

 

Vidare behöver man ha bönegemenskap med andra troende. Man behöver komma in i ett liv där man ständigt tjänar Jesus genom att söka vara andra till uppbyggelse i kärlek och det gör man i en församling. 

Församlingen är Jesu kropp. Det är i församlingen man ska växa i sin tro, för man tillhör Kristi kropp.
Sök gemenskap med andra kristna och sök en församling där man predikar det urkristna budskapet om Jesus som frälsar, helar och döper i helig Ande.

 

Alltså kommer tron av predikan och predikan i kraft av Kristi ord. Romarbrevet 10:17 

 

Vänliga hälsningar pastor Luis Blas, Icthus församling och Brobyggarna.

Läs mer:
En bönegrupps frågor om tro, dop m.m.

Måste man ha upplevt en otrolig värme och lycka för att vara frälst? Är jag frälst?

 

Kan man veta om man kommer till himlen? Hur kommer man närmare Gud?

 

Vad innebär kärlek och förlåtelse i kristendomen?

 

Känslorna kan variera men tron är större än känslorna.

Hur får jag visshet om att jag tillhör Gud?

 

Jag tänker mycket på döden och hoppas att det finns en himmel…

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0