Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

HOMOSEXUALITET 
OCH BISEXUALITET

Det har kommit in många frågor om homosexualitet och bisexualitet och många vill ha vägledning och hjälp. Jag hoppas att nedanstående svar kan bli till hjälp för många. 





Gud skapade man och kvinna. För att människor ibland upplever en dragning åt bisexualitet och homosexualitet så behöver det inte betyda att det är något som man är född med eller att det är en "läggning" som skulle vara definitiv som man måste leva med resten av sitt liv.

Jesus blev frestad i allt dock utan synd. Skolundervisningen på detta område är inte bra. Många unga blir indoktrinerade och tror sig ha homosexuell läggning. De tror sig vara bisexuella eller homosexuella pga. att de får tankar om det!

Alkoholister kan sluta dricka, trots den många gånger svåra begärelsen de drivs av. Bojorna brister - det vill säga man blir löst - ibland efter en lång kamp mot alkoholbegäret, och helandet fortsätter. Jesus kan också befria från begäret omedelbart, exempelvis vid förbön.

I Jak. 1:15 står det: "När så begäret har blivit havande föder det synd, och när synden är fullmogen föder den död." Det betyder att när man omhuldar det köttsliga (syndiga) begäret blir synden fullmogen.

Undvik sådant som föder dessa tankar om bisexualitet etc. Det är inte frestelsen som är synd. Vi blir alla frestade. Det är när vi faller offer för frestelsen som det blir till synd. Det är andemakter som angriper människan och vill leda henne eller honom till att uträtta orena handlingar.

Ingen annan frestelse har drabbat er än vad människor får möta. Gud är trofast, han skall inte tillåta att ni frestas över er förmåga, utan när frestelsen kommer, skall han också bereda en utväg, så att ni kan härda ut.
1 Korinthierbrevet 10:13

Om exempelvis en alkoholist inte vill sluta dricka så fortsätter det eländiga livet, kanske just därför att alkoholisten menar att han inte kan sluta.

Man skulle också kunna kalla alkoholismen en "läggning" som man kallar homosexualiteten. Men det står skrivet att drinkare inte skall ärva Guds rike. Många homosexuella, bisexuella och alkoholister har lyckats bli fria sina bojor genom Guds hjälp och har blivit harmoniska människor. Om dessa i stället hade ansett att deras begärelser var en "läggning" som de måste fortsätta leva med, hade de aldrig lyckats sluta.

De alkoholister som börjar hata spriten blir lättast fria. Det står skrivet "Avsky det onda, håll fast vid det goda". Om vi däremot omhuldar de köttsliga begären och intalar oss att vi födda så och att vi inte kan göra någonting åt det, så har vi redan gett upp och försöker inte ens motstå frestelsen.

En människa är inte skapad till att ha sex med samma kön och hur skall man förstå dem som har sex med både män och kvinnor? Ingen kan säga att man skapas till något sådant. Det är snarare en vidareutveckling av orena begär och osunt experimenterande. Däremot är det sunt att avsky all slags orenhet.

Djävulen frestar människor på alla tänkbara sätt. Se det som något som går att övervinna. Sök Guds hjälp.

När du ber om förlåtelse så förlåter Herren dig självklart. Men det betyder också att du tar avstånd från de tidigare gärningarna. Lycka till.

Mer om homosexualitet:

Varför ber kristna?

Upp igen       <Föregående fråga

Tillbaka till alla frågorna

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0