Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 





Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

Är man kristen om man tror på Gud, ber och försöker bli en bättre människa?

Hej! Jag vill gärna fråga en fråga till pastorn.

Om det är så att man tror på Gud, man ber till honom. Man försöker att inte göra något fel, man försöker att bli en bättre människa helt enkelt.
Man är döpt och konfirmerad men går aldrig till kyrkan.

Är man då kristen? När man dör kommer man till himlen eller helvetet?  
Och en fråga till: Vad tycker kristendomen om alkohol? Alltså vad är skrivet i bibeln om detta.



Guds vilja är att alla människor ska bli frälsta och han talar till oss på olika sätt. Man kan uppleva en sökningstid, då man upplever Guds tilltal på ett särskilt sätt. 

Att man börjar tro på Gud och ber till honom och försöker ändra sitt liv kan vara början i ett sökande som leder till att man så småningom överlåter sig åt Jesus och blir frälst.

Tron kommer av predikan och det är lättast att bli frälst när man får hjälp i bönen av andra frälsta. De flesta som blivit frälsta har blivit det i en kyrka eller kristen gemenskap. Men det går naturligtvis att bli frälst i sin ensamhet också. För Gud finns inga gränser, han når överallt.

 

Ty Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft skall hjälpa dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom. 2 Krönikeboken 16:9

Herren är nära alla som åkallar honom, alla dem som åkallar honom i sanning. Psaltaren 145:18

Alltså kommer tron av predikan och predikan i kraft av Kristi ord. Romarbrevet 10:17

Jesus: Om ni inte omvänder er och blir som barn, kommer ni inte in i himmelriket. Matt. 18:3

Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig.  
Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem. Ef. 2:8-10

Läs mer:
» Är församlingen viktig? Vad sa Jesus om det?

»Vägen till Gud – kan Du den?  

»Kommer Jesus någon gång i mitt liv att uppenbara sig för mig? Jag vill bli dubbelt så stark i min tro. Men jag vet inte hur?  till Gud – kan Du den?

Läs tidigare svar om alkohol:
» Alkohol. Vad säger Bibeln? Hur skall man se på de som dricker i församlingarna?

Fler svar som handlar om hur man blir frälst:
»Frågor om kristendom: Jesus, frälsning, döden, skapelsen, syndafallet, bönen Fader Vår

»Hur viktigt är dopet och den helige Ande?

Hur ska Jesu liknelser tolkas? 
Den förlorade sonen, såningsmannen, m.fl.
liknelser

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0