Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Finns det en religiös eller biblisk koppling mellan namn och dop?

Vi diskuterade huruvida namnet kopplades till dopet och någon hade uppfattningen att ett av förnamnen relaterades till dopet.

Är detta något som kopplas till någon speciell religion eller helt nonsens?

De flesta hade inte alls den uppfattningen att namngivningen hade med dopet att göra medan någon kunde erinra sig en religiös eller biblisk koppling mellan namn och dop. Tror mig själv ha hört att prästen gav någon biblisk betydelse av ett namn i kyrkan att Kristoffer skulle betyda bärare av korset eller något liknande.

Kanske har detta lett till villfarelsen att namnet har med dopet att göra, om det nu är en villfarelse!?

Fick Jesu lärjungar sina namn i samband med dop? Eller är detta också helt fel?

Önskar svar på dessa frågor då diskussionen intresserade många runt kaffestunden.

Med vänlig hälsningar väntar vi mycket nyfikna på svar i dessa frågor.

Anders



Dopet har inget med namngivning att göra

Det bibliska dopet handlar om att man döps till Kristus och det har inget med namnet att göra.
När man låter döpa sig bekänner man sin tro på Jesus. Det är en överlåtelsehandling. Man begraver det gamla livet och uppstår till ett nytt liv i Kristus i och med att man döps till delaktighet i Jesu död och uppståndelse. Den troende döps i Faderns, Sonens och den helige Andes namn, in i den kristna gemenskapen.

Det står inget i Nya Testamentet om att vi behöver lägga någon större vikt vid namnen vi har. Fast det är inte underligt att kristna tycker om att ge sina barn namn som finns i Bibeln.

Nya namn var viktiga, speciellt när det var Herren som gav de nya namnen. Flera personer i Bibeln fick nya namn, dock inte i samband med dop.

De bibliska namnen har ofta en symbolisk innebörd. Namnet Kristoffer som du nämner betyder Kristusbärare eller den som bär Kristus i sitt hjärta.

Namngivningsceremonier
Olika ritualer och ceremonier i samband med att man namnger sina barn har förekommit i alla tider, i alla kulturer och samhällen. Förr var det vanligt att namngivningen hade en symbolisk innebörd. I många kulturer spelar namngivningsceremonier fortfarande en central roll. Man får nya namn i olika stadier i livet.

Eftersom folkbokföringen fram till 1991 sköttes av kyrkan och man brukade offentliggöra barnets namn vid dopet är det en vanlig missuppfattning att barn fick/får sitt namn vid dopet.

Numera är det skatteverket som ansvarar för folkbokföringen och det är dit man vänder sig för att anmäla namn för nyfödda barn. Men fortfarande ser många offentliggörandet av namnet som en viktig del av dopceremonin.

Nu för tiden är det ofta så att föräldrar som låter döpa sina barn enbart ser det som en vacker tradition.

Jesus gav Simon ett nytt namn
Jesus gav Simon det nya namnet Petrus som betyder klippa, vid deras första möte med varandra:
Jesus såg på honom och sade: "Du är Simon, Johannes son, du skall heta Kefas" – det betyder Petrus. Johannes 1:42

När det gäller Jesu övriga lärjungar står det inget om att de fick nya namn.

Fler exempel på personer som fick nya namn:
Gud gav åt Abram det nya namnet Abraham som betyder "fader till många".
Då föll Abram ner på sitt ansikte, och Gud sade till honom:
"Se, detta är mitt förbund med dig: Du skall bli fader till många folk. Därför skall du inte mer heta Abram, utan ditt namn skall vara Abraham, ty jag har gjort dig till fader för många folk. 1 Moseboken 17:3-5

Abrahams hustru Saraj fick namnet Sara som betyder furstinna:
Och Gud sade till Abraham: "Din hustru Saraj skall du inte mer kalla Saraj, utan hennes namn skall vara Sara.Jag skall välsigna henne och ge dig en son också med henne. Jag skall välsigna henne så att folkslag och kungar över folk skall komma från henne." 
1 Moseboken 17:15,16

Jakob fick namnet Israel som betyder "han kämpar med Gud". Han segrade i kampen med Gud genom att be om nåd och vägrade släppa honom förrän han blivit välsignad.

Gud sade till honom: "Ditt namn är Jakob, men du skall inte längre heta Jakob utan Israel skall vara ditt namn." Och han gav honom namnet Israel. 1 Moseboken 35:10

Ibland talade Gud om vad någon skulle heta redan innan denne var född:

Men se, en son skall födas åt dig. Han skall bli en fridsam man, och jag skall låta honom få fred med alla sina fiender runt omkring. Ty Salomo* skall han heta, och jag skall ge Israel frid i hans dagar. 
1 Krönikeboken 22:9 
Salomo* betyder fridsam.

Men ängeln sade till honom: "Frukta inte, Sakarias. Din bön har blivit hörd. Din hustru Elisabet skall föda en son åt dig, och du skall ge honom namnet Johannes*. Lukas 1:13 Johannes* betyder "Herren är nådig".

När Jesus kommer tillbaka, hur kommer vi att veta att det är den verklige Jesus Kristus som kommit åter?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0