Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

HOMOSEXUELL ADOPTION

Hej Pastorn! Jag har en väldigt stark fråga till dig! 
Jag undrar om det är rätt att homosexuella ska få adoptera barn?

 

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Barnens bästa skall sättas i första hand
Man måste i första hand se till barnens bästa. Barn skall inte utsättas för samhällsexperiment. 

Haag-konventionen likväl som FN:s barnkonvention säger också att barnets rättigheter skall beaktas först. Vidare står det att barn i första hand skall omhändertagas av sitt eget land. Allt för barnets bästa. Adoption kan vara ett alternativ om det gagnar barnet. 


I debatten som pågår talar man i första hand om de vuxna homosexuellas rättigheter! Inget barn eller ungdom kräver att få bli homoadopterad. Det råder ingen brist på adoptivföräldrar i världen, men däremot råder det enligt Adoptionscentrum brist på barn som kan adopteras. Eftersom heterosexuella står på kö för att få adoptera finns det ingen anledning att låta homosexuella adoptera.

Att inte lägga bördor på adopterade barn
Adopterade har redan ofta flera slags annorlundaskap att brottas med: 1. De är adopterade 2. En del kommer från ett annat land och har ofta ett annorlunda utseende. 
Att låta dessa barn växa upp hos homosexuella föräldrar blir för dem ytterligare ett annorlundaskap.

Det finns adoptivbarn i homosexuella familjer i Sverige. Vad de har uttryckt är i första hand en besvikelse över att deras behov inte har fått komma före. 
Att man inte mer lyssnar till deras åsikter i debatten är tragiskt. Är barnen bara till för att tillgodose de homosexuellas önskningar?

Många politiker handlar emot vad de adopterade uttryckt och mot barnexperternas rekommendationer. De är måna av att vinna de homosexuellas röster men synes inte bry sig om barnens bästa.

Föräldrarna skall vara barnets förebilder. Ett onaturligt sexualliv är en dålig förebild. Det finns stor risk att barnet tar efter. Vidare är det inte ovanligt med homosexuella pedofiler.

Förslaget om att låta homosexuella adoptera barn är dåligt genomtänkt. Man får olustkänslor bara av att tänka på det. Det är osunt och i högsta grad orättfärdigt. Jag ser det som en katastrof. Denna olustkänsla är inte homofobi utan en sund reaktion och det är massor av människor som känner det likadant men många vågar inte tala om det på grund av homomaffians framgångar i vårt land.  Homosexuella har tilldelats många maktpositioner inom massmedia, m.m. Många kristna vågar inte försvara Guds ord. De är skrämda till tystnad. De vill inte bli omtalade som kärlekslösa. Att bejaka ett orent sexliv och undertrycka sanningen i Guds ord anser jag inte vara kärlek. Man måste skilja på kärlek till människor och kärlek till orenhet. Gud älskar människan men inte synden. Ecce Homo-utställningen är ett hån både mot Gud och mot kristna. Ytterligare en anledning till många kristna ledares tystnad kan vara rädslan att förlora det statliga bidrag som många församlingar får per medlem. Vi får för övrigt inte vara mer måna om vårt anseende i världen än vårt anseende inför Gud. 

Den som vill vara världens vän blir Guds fiende. Jakobsbrevet 4:4

Om homosexualitet står det skrivet i Romarbrevet:

Guds dom över hedningarna

18Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. 19Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem. 20Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt. 21Fastän de kände till Gud, prisade de honom inte som Gud eller tackade honom, utan förblindades av sina falska föreställningar, så att mörkret sänkte sig över deras oförståndiga hjärtan. 22De påstod att de var visa, men de blev dårar. 23De bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. 24Därför utlämnade Gud dem så att de följde sina egna begär och bedrev allt slags otukt och förnedrade sina kroppar. 25De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för Skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen.

26Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det onaturliga. 27På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män bedrev otukt med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse. 28Och eftersom de inte ansåg det vara något värt att ha kunskap om Gud, utlämnade Gud dem åt ett ovärdigt sinnelag, så att de gjorde sådant som är mot naturen. Rom. 1:18-28


En kvinna beskriver i Aftonbladet hur det var att växa upp med två adoptivmammor: "Min uppväxt var en katastrof"
Nedan några citat ur en artikel i DN samt en artikel och några insändare i GP.

Debatten om adoptioner

På DN Debatt publicerades den 27/9 -99 ett inlägg av en politiker tillsammans med företrädare för ett flertal av de adopterades organisationer om problemen med att låta homosexuella adoptera barn. Några citat:

"...försöker adopterade i debatten beskriva hur det är att redan ha ett annorlundaskap att bearbeta så blir bemötandet ofta undvikande. Om någon någon gång får svar blir hon eller han i bästa fall slagen i huvudet med undersökningar rörande biologiska barns uppväxt hos homosexuella föräldrar, men i många fall avfärdad som homofobisk."

"De flesta drar sig för att säga något kritiskt i denna debatt, och många adopterade har fått känslan av att deras livsproblem är politiskt inkorrekta. I verkligheten handlar frågan om barns rättigheter och samhällets ansvar för barn men också om respekt och syn på människor i andra delar av världen."

"Först idag har vi en större grupp vuxna utlandsadopterade som referens... Inte ens vårt svenska samhälle är moget för ytterligare experimenterande med de adopterades uppväxt.
Med anledning av hur denna debatt förts och utvecklats vill vi också fråga: Är det så att vissa frågor blir så 'inne' att många politiker och journalister rättar in sig i leden och blir rädda att stämplas som politiskt inkorrekta?
Alla ni debattörer och politiker som även i ansedda sammanhang svingat begrepp som moraliska mörkermän eller homofober, vilka syftade ni på?"

"Man får inte driva en debatt så att människors livserfarenheter blir politiskt inkorrekta. Internationellt adopterade måste kunna berätta om sin livssituation och sina ställningstaganden utan att mötas homofobianklagelser."

"Övergivna barn från fattiga delar av världen får inte användas för att lösa svenska samhällsproblem. Att sätta barnens bästa i första rummet får inte bara vara tomma ord."  

"De adopterade är i dag en ovärderlig källa till kunskap om hur det är att växa upp som adopterad i Sverige, dessa kunskaper måste tas till vara på ett seriöst sätt."


Bara heterosexuella får adoptera

STOCKHOLM: Kina kräver att ensamstående som vill adoptera barn ska lämna ett intyg på att de inte är homosexuella. 
På Adoptionscentrum ser man det som ett tecken på att det blir svårare att få adoptera för svenskar om homosexuella ska få prövas som adoptivföräldrar. 
Kravet på intyg kom som en reaktion på att vissa stater i USA tillåter homosexuella att adoptera barn. På Adoptionscentrum är oron stor för att många länder helt ska stoppa adoptioner till Sverige om förslaget om homosexuellas rätt till internationell adoption går igenom.

Källa: Göteborgs-Posten 7 februari 2001


Välj inte bort pappan

Angående insemination av lesbiska par.

Hur kan man välja bort en pappa till sitt barn? Det är beklagligt och tragiskt att det i dag finns mängder av barn som lever med en "dålig" far eller utan sin far. I våra fängelser finns det killar (och tjejer) som inte haft en pappa som brytt sig. Även om barnet har manliga förebilder kan det aldrig ersätta en pappa (biologisk eller icke-biologisk).

I Danmark kan kvinnor bli befruktade med sperma av en anonym spermadonator. Hur kan man välja att låta sitt barn växa upp utan sin far? Även om barnet skulle ha en eller två mammor som är bra på alla sätt kan de aldrig ersätta pappans roll.

Ej homofob.

Källa: Fria Ord, Göteborgs-Posten 7 februari 2001


Adoptionsfördom är bara livserfarenhet

Nu är det bevisat att bara cirka 30 procent av folket vill tillåta att homosexuella får adoptera barn. Rader av opinionsundersökningar i media sista tiden visar på samma sak, nu senast i GP. Så om vi ska tro på propagandan från RFSL så består landet till cirka 70 procent av homofober.

Fördomar är helt enkelt vanligt folks livserfarenhet som inte blir sämre av att stödjas av Rädda barnen, Adoptionscentrum och andra.

Jan Brunnegård

Socionom, Svanesund

Källa: Fria Ord, Göteborgs-Posten 7 februari 2001


Övriga frågor om homosexualitet:

Vad säger Bibeln om homosexualitet? (Ljudfil 8 min.)

 
Vad tycker ni om homosexualitet?

Homosexuella i kyrkan

Ska man inte behandla alla lika efter Guds ord? Varför utesluter man då homosexuella?

Jonas Gardell säger att Gud älskar synden

Vem kommer in i Guds rike? Om Jonas Gardells predikan i Ersta kyrka den 18 mars 2001.

Vad har man velat uppnå med Ecce Homo-utställningen?

Finns det hjälp att få för den som tror sig vara bisexuell eller homosexuell?

Kan man hänvisa till Bibeln när frågan om homosexualitet tas upp?

Jag undrar vad lagen och nåden är! Hur lever man i nåden?

Upp igen       <Föregående fråga

<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0